Tor Homleid lanseres på førsteplass på Venstrelista i vestfold

Sandefjord Venstre vil på nominasjonsmøtet lørdag fremme Tor Homleid som kandidat til førsteplass på Vestfold Venstres liste ved stortingtsvalget neste høst.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Tor Homleid er 48 år, utdannet samfunnsøkonom og er medeier og ansatt i rådgivningsfirmaet Vista Analyse. Han er politisk nestleder i Vestfold Venstre og Sandefjord Venstre og medlem i planutvalget i Sandefjord. Nominasjonskomitéen har innstilt Homleid på tredjeplass mens Kåre Pettersen fra Stokke er innstilt på førsteplass.

Sandefjord Venstres leder, Marianne Reistveit, sier at Vestfold Venstre i år har et luksusproblem andre partier misunner oss. Mange ønsker seg høyt opp på lista og nominasjonsmøtet kan velge mellom mange gode kandidater. Vi tror og håper at alle kandidater og medlemmer vil jobbe for Venstre frem mot valget uansett utfall på nominasjonsmøtet. Venstre skal igjen bli representert på Stortinget fra Vestfold.

Reistveit framhever spesielt Tors reflekser for god Venstrepolitikk. Han har 20 års erfaring fra arbeid med problemstillinger innenfor arealbruk og transport — og som rådgiver har han i mange sammenhenger vært engasjert til å lage grunnlag for politiske beslutninger.

Av saker Homleid har arbeidet med vil vi særlig nevne at:

han har stått i første rekke for å forsvare allemannsretten på Yxney.

han arbeider aktivt for en framtidsrettet byutvikling med mer miljøvennlig transport, vern av landbruks- og naturområder og en bedre utnyttelse av arealer i og nær sentrum, og bevaring av det beste fra tidligere tider. Homleid har blant annet arbeidet for å redde Linaae-gården — som er et viktig miljøskapende element i Sandefjord sentrum.

han har bidratt til å gi Sandefjord Venstre en profil som forsvarer for de svake i samfunnet, blant annet gjennom å arbeide for økt bosetting av flyktninger i Sandefjord.

Tor Homleid har arbeidet aktivt mot Yxneyavtalen for å hindre ulovlige stengsler og dispensasjoner fra kommuneplanen i strandsonen på Yxney.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**