– Strømforbruket ned med 20 prosent innen 2020

– Det er ingen ny situasjon at storparten av norske politikere er mer opptatt av vekst i forbruk enn av strømsparing, sier Venstres nestleder Ola Elvestuen, som også leder partiets programkomité.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Ola Elvestuen har mange forslag til energisparing.

Foto: Sveinung Bråthen

– Men mange politikere bryr seg om strømsparing også, påpeker han med henvisning til Venstres programarbeid. — Forslaget til Venstres program for neste periode er en massiv offensiv for en energireform der energieffektivisering er et sentralt poeng. Vi vil redusere forbruket på stasjonær strøm med 20 prosent innen 2020, og øke grunnfondet for fornybar energi og energieffektivisering fra 10 til 40 milliarder, sier Elvestuen.

Stimulere til energisparing
– Det er dessuten viktig å stimulere til energisparing i husholdninger og bedrifter. Vi vil etablere gode støtteordninger for dette, og opprette et tilbud om energisjekk av boligbygg for å bidra til å realisere enkle og effektive sparetiltak.

– Også små tiltak er ofte effektive. Venstre i Oslo har fått gjennom det lokale ENØK-fondet, som kun er på 50 millioner kroner, men det er regnet ut at energiforbruket i Oslo ville vært 10 prosent høyere uten dette, sier Elvestuen. — Men det krever altså politikere som har vilje til å sette inn tiltak der det monner.

Forslag til tiltak
Blant tiltakene som programmet skisserer, og som Venstre vil gå på valg for, er:
– Innføre grønne sertifikater for støtte til fornybare energikilder, inkludert fornybar varme i samarbeid med Sverige.
– Øke grunnfondet for fornybar energi og energieffektivisering fra 10 til 40 mrd.
– Øke energieffektiviteten i elnettet og kraftproduksjonen med 20 prosent innen 2020.
– Stille strengere krav til energibruk og fleksible oppvarmingsløsninger i nybygg og ved større rehabiliteringer.
– Stimulere til energisparing i husholdningene og bedrifter.
– Etablere gode støtteordninger gjennom Husbanken og Enova for energieffektiviseringstiltak i bedrifter og husholdninger.
– Trappe opp satsingen på det nylig etablerte lavenergiprogrammet.
– Opprette et program og en støtteordning for bygningsintegrert fornybar energiproduksjon, som for eksempel solenergi, i alle typer bygg.
– Opprette et tilbud om en energisjekk av boligbygg for å bidra til å realisere enkle og effektive sparetiltak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**