Kommunebudsjettet: Ikke tid for panikk

Flertallspartienes (H, Frp, KrF og Pp) forslag til budsjett og økonomiplan vil bidra til å forsterke konsekvensene av finanskrisen i Sandefjord mener Tor Homleid, politisk nestleder i Sandefjord Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Kommunen er ikke upåvirket av finanskrisen, men panikkartede tiltak som ansettelsesstopp og slutt på kjøp av utstyr bidrar bare til å gjøre vondt verre. Brå og uforutsigbare kutt vil svekke tjenestetilbudet og bidra til økt arbeidsledighet. Konsekvensen av krisen for mange små Sandefjordsbedrifter blir enda større.

Penger, økonomi

Kommunen må — sammen med resten av offentlig sektor — bidra til å gjenskape tillit og skape ny optimisme. Inntektssvikten i budsjettåret er ikke permanent, og vil med stor sannsynlighet bli møtt med statlige tiltak. I en slik situasjon er det galt å iverksette forhastede innsparingstiltak basert på gjetninger om neste års skatteinngang.

I den grad det skal gjennomføres innsparinger, er ansttelsesstopp et dårlig tiltak. Det er helt uforutsigbart hvor store innsparinger det gir, og hvilke deler av kommunen som rammes. For deler av den kommunale virksomheten kan det gi store praktiske problemer. Politikernes opgave er ikke å pålegge administrasjonen slike tvangstrøyer, men å beslutte nivået og fordelingen fordelingen av kommunens pengebruk, påpeker Homleid. Venstre har alltid stått for en ansvarlig økonomisk politikk,

Sandefjord Venstre vil i neste uke legge fram sitt alternative kommunebudsjett. Ifølge Homleid vil dette forslaget ikke inneholde panikkartede innsparingstiltak. Vårt utgangspunkt er at kommunen skal ha en stabiliserende rolle i urolige tider, og at nødvendige innsparingstiltak i minst mulig grad skal ramme tjenesteproduksjonen innen skole, omsorg og kultur. Venstre vil vurdere å framskynde planlagte investeringer i skolesektoren, både for å få nytte av investeringene tidligere og for å bidra til redusert ledighet i byggebransjen.

(pressemelding fra Sandefjord Venstre, 27.11.08)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**