Flertallet ønsker motorvei gjennom Tasta

Mot Venstres advarsler gikk i kveld Ap, Høyre, Frp og Krf inn for motorveien gjennom Tasta.
En stund så det ut til at Tasta skole var sikret kulvert. Det ble imidlertid endret i en pause rett før avstemmingen.
Veiprosjektet skal nå endelig avgjøres i bystyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Venstres Helge Solum Larsen klargjorde at reguleringsplanen bekreftet at det overhodet ikke er plass til dette veianlegget. Venstre og SV stemte mot å godkjenne planen i kommunalstyret for byutvikling i kveld.
Venstre peker på den lange Eiganestunnelen som løsning for stamvegen, denne ødelegger ikke for friområder og boliger.

Kulvert i femten minutter
Flertallet fremmet et tillegg til innstillingen som gjentok tidligere vedtak om behov for kulvert og støytiltak som heller ikke tidligere har blitt fulgt opp. Selv om reguleringsplanen nå er til endelig behandling gjentok flertallet formuleringer som at det skal jobbes med ytterligere med støyreduserende tiltak. Flertallet fremmet først forslag om kulvert ved Tasta skole gjennom formuleringen: “Kulvert på strekningen Smiene – Eskelandsveien skal legges inn samtidig med gjennomføringen av plan 2236, dette skal legges inn som rekkefølgekrav i reguleringsbestemmelsene.” Etter at debatten var avsluttet, ble det plutselig tillyst gruppemøte for de som sto bak dette forslaget. Etter en lang diskusjon mellom administrasjonen ved kommunaldirektøren og forslagsstillerne ble ordlyden plutselig endret. Hilde Karlsen(Ap) kunne fortelle at ordene “plan 2236” i forslaget var strøket til fordel for ordene “strekningen Smiene – Eskelandsveien”.

-Med dette kan vi konstaterte at kulverten som flertallet skulle søte den bitre pillen med, var på plass i femten minutter, sier Solum Larsen. Han konstaterer at flertallet igjen bøyde av. -Det er ingen grunn til å tro at Vegmyndighetene skal føle noen forpliktelse med en slik formulering. Vegvesenet burde klargjøre skriftlig før bystyret den 8. desember en slik intensjon, hvis den finnes, sier han.
E39 saken har fra starten av vært preget av vedtak som ikke har blitt fulgt opp. I kveld fikk vi klarlagt at det heller ikke er et ekte engasjement for å finne løsninger som hjelper Tasta. E39 kan nå bygges i tråd med plan 2236 uten noen kulvert ved skolen.

Solum Larsen fremmet avvisningsforslaget:
Forslag til reguleringsplan 2236 avvises.
Det fremlagte planforslaget viser at en stamveg med denne dimensjonen ikke kan innpasses i foreslått trase uten betydelige inngrep og vesentlige konsekvenser.
Det konstateres at reguleringsplanarbeidet ikke har klart å besvare planprogrammets utfordringer, vedtatt i kommunalstyret for byutvikling 10 april 2008, i forhold til barn og unges oppvekstvilkår, konsekvenser for kollektivtransporten, inngrep/erstatning i kulturlandskap og friområder og nivå for støy.
Kommunalstyret for byutvikling kan ikke se at de alvorlig konsekvensene planforslaget gir blir kompensert.

Planforslaget bryter med bystyrets vedtak i sak 46/08 – Støyfaglig utredning, bystyrets vedtak i sak 125/07 – Prinsipp for reguleringsplan, bystyrets vedtak i sak 13/06 – Kommuneplan 2006 — 2021 og bystyrets vedtak i sak 02/05 – Kommunedelplan 118k.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**