Følgende forslag ble altså fremmet av AP, SV, SP, MDG og Venstre i dag:
Formannskapet fikk i dag framlagt en rapport som peker på store utbedringsbehov for trikken, noe som vil føre til store kostnader. Flertallet, inkludert Venstre, mener imidlertid at man trenger å gå bak tallene for å få oversikt over de mest kritiske etterslepene og for å få en kvalitetssikring av tallene.
– Uten en grundigere gjennomgang av dette, risikerer vi at trikken i Trondheim nok en gang blir nedlagt, sier Gunnes. – For det er en smertegrense for hvor mye penger vi kan bruke på trikken før vi bør begynne å se oss om etter andre alternativer, sier han. – Men slik situasjonen er i dag, er trikken det mest miljøvennlige transportalternativet vi har i Trondheim, og for Venstre er det derfor uaktuelt å legge ned trikken nå, sier han.
Forslag til vedtak Kartlegging standard og langsiktige utbedringsbehov for trikken i Trondheim
Formannskapet viser til vedtak i bystyrets klimaforlik for transportsektoren, som gjentar tidligere vedtak om utvidelse med midtbysløyfa for trikken, og som innen høsten 2010 ber om en analyse av mulighetene for et omfattende bybanesystem. Bruk av eksisterende trikkelinjer og jernbanesporene i Trondheim bør også inngå i denne analysen.
I forhold til vedlagt rapport fra Norconsult, ber Formannskapet om følgende:
1. at Rådmannen setter opp en liste over de mest kritiske etterslepene, sikkerhetsvurderingene og forslag til framdriftsplan for å rette opp disse. Etterslep i forhold til passasjerenes sikkerhet på trikken skal prioriteres rettet opp.
2. at Rådmannen går i dialog med Gråkallbanen, Trondheim bydrift og andre aktører for å kvalitetssikre hvor mye det vil koste å håndtere beskrevet etterslep fram mot 2015. Tilsvarende gjennomgang må også gjøres av kostnader knyttet til oppgradering og fornyelse som er beskrevet i rapporten.
Formannskapet vil i tillegg be Rådmannen vurdere det helhetlige kostnadsbildet (inntekter og utgifter knyttet til både drift og investering) for bussdrift kontra trikkedrift på strekningen Gråkallbanen operer på i dag. Den vurderingen må også ta hensyn til trafikksikkerhet og miljø.