Ønsker bedre fysioterapidekning på sykehjemmene

Haugesund Venstre tar ved budsjettbehandlingen i bystyret opp den lave fysioterapetdekningen på sykehjemmene i kommunen. Venstre ber om at administrasjonen legger fram en sak med en vurdering av behovet for å styrke fysioterapeutdekningen på sykehjemmene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Eit best mogleg samfunn for alle – også for dei eldre.

Bakgrunnen for forslaget er at Haugesund kommune har en lav fysioterapeutdekning på sykehjemmene. Haugesund kommune hadde ifølge tall fra statististisk sentralbyrå kun 2,5 årsverk fysioterapeuter per 1000 institusjonsplasser i 2007, mens Karmøy kommune hadde 8,0 årsverk og landsgjennomsnittet var på 8,6 årsverk. Dette kan tyde på at fysioterapitilbudet til beboerne på sykehjemmene i Haugesund ikke er godt nok.

Venstre ser på det som viktig at beboerne på sykehjemmene får den hjelpen de trenger for å oppnå mestring av viktige funksjoner og økt livskvalitet. Vi ønsker aktivisering heller enn passivisering, slik vi ser i for mange kommuner. Dette er viktig for den fysiske og mentale helsen til beboerne.

Haugesund kommune er etter sykehjemsforskriften pålagt å ha en organisert fysioterapitjeneste i tilknytning til opphold på sykehjemmene. Det er viktig at kommunen organiserer fysioterapitjenesten på en slik måte at beboere på sykehjem blir prioritert og får forsvarlige tjenester i henhold til den enkeltes behov og gjeldende lover og forskrifter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**