Miljøversting premieres av Sørum Kommune

Sørum Kommune legger opp til å overkjøre et helt lokalsamfunn ved å gi miljøverstingen Esval Massedeponi på Frogner utvidet konsesjon til deponering av kategori 3 avfall med en økning fra 30 tungtransportpasseringer pr dag til max 160 .

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Lokalsamfunnet Frogner i Sørum kommunes fremtid er i spill i morgendagens kommunestyremøte i Sørum Kommune. Massedeponiet Esval som har vært stengt grunnet gjentatte alvorlige brudd på sin konsesjon om mottak av rene masser, har isteden i en årrekke tatt imot og lagret urene masser. Det er bl.a lagret Alunskifer, oljeavfall, bygningsavfall mm. I tillegg har det vært gjentatte overskridelser av tillatte antall lass innkjørt.

Til tross for dette legger den rød”grønne” aliansen i Sørum kommune sammen med administrasjonen opp til at miljøverstingen Esval i morgen får utvide sin konsesjon med mer enn 500 % og i tillegg nå også lov til å ta imot kategori 3 avfall, urene masser.

Sørum Venstre , Høyre og Frp er alle imot denne utvidelsen. Velforeningene er imot, Eldrerådet og Tettstedutvalget er imot men enda turer AP `s leder i MU frem med begrunnelsen at kommunen får så mye positivt igjen da deponiet pålegges å bygge et fortau for en håndfull boliger tilhørende den ene av alle de belastede veistrekningene.

Sørum Venstre har initiert en omfattende e-mail debatt i denne saken (disse sakene) I ettermiddag kl 16:59 frigav Sørum Kommune et til nå hemmeligstemplet brev fra et advokatfirma som hadde foretatt en vurdering av risikoen ved å frata miljøverstingen Esval den opprinnelige konsesjonen og implisitt ikke utstede noen ny eller utvidet konsesjon.

Kommunen ser ut til å ha vurdert faren for å bli saksøkt av esval med erstatningskrav større enn å risikere liv og alvorlige ulykker i lokalbefolkningen. Dette sviket mot et helt lokalsamfunn støttes både av SV og Krf som i inneværende periode med en – 1 – stemmes overvekt får leke med de “store” i kommunestyret.

Sørum Venstre har forsøkt å få klare svar fra leder av MU: også via pressen men dette resulterer i en nedlatende retorikk om såvel Venstres politikk og metode sat en flørting med delvis sanne informasjoner til pressen som gir et helt feilaktig bilde av hva som egentlig foregår.

Det er bratt læringskurve i Sørum Venstre for tiden. Vi har for første gang på flere perioder ett medlem i kommunetyret. Sørum Venstre har uansett valgt å stå for vår miljøpolitikk .
Vi viker ikke en tomme i denne saken uansett hva Ap velger å bombardere oss med fra nedlatende retorikk til halvsannheter og unndragelser.

Det aller største spørsmålet i denne saken er uansett: Hvorfor satser den rødgrønne og Krf koalisjonen så mye på å gjennomføre et vedtak som har en så til de grader enorm motstand i lokalbefolkningen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**