– Splitt opp Sykehuset Innlandet nå

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Venstres toppkandidat i Oppland og ordfører i Vestre Slidre, Eivind Brenna, mener Torbjørn Almlids avgang som direktør i Sykehuset Innlandet bør brukes til å skifte kurs.
– Almlids prosjekt om ett sykehus i Innlandet har mislyktes. Nå må vi bruke anledningen til å dele Oppland og Hedmark i to helseforetak, sier Evind Brenna, slik praksis er i de fleste andre fylker. Han er lei av at opplendingene skal finansiere sykehusutbygging på Hamar og stadig bli utsatt for dramatiske kuttforslag, nå sist i form av flytting av brystkirurgi fra Lillehammer og nedlegging av fødestua i Valdres.

– I 2006 var budsjettet til Sykehuset Innlandet 4 millarder kr. I 2009 er det anslått til 5,5 milliarder kr sier Brenna. Det er en voldsom pengestrøm til denne sektoren. Nedlegging av desentraliserte oppgavere og institusjoner burde ikke være nødvendig nå, når vi står på trappene til en samhandlingsreform, mener Brenna.

– Men vi kan slett ikke lengre finne oss i skjevfordelingen mellom fylkene, sier Brenna og viser til at administrasjonen i Sykehuset Innlandet først nå, 6 år etter opprettelsen av foretaket, har greid å ta i bruk riktige tall om Oppland. Han er lei av at Oppland til stadighet blir salderingspost, fordi Hedmark ikke har greid å rasjonalisere sin sykehusstruktur og fordi Oppland blir salderingspost for hvert feilgrep ledelsen i Helse Innlandet prøver seg på. Brenna viser til at Sykhehuset Innlandet er det eneste foretaket der to fylker er slått sammen til ett foretak, og det eneste foretaket der en har prøvd å slå sammen alle akuttsykehusene til ett på tvers av fylker. Den kampen har ledelsen selv innsett at de har tapt. Nå må det politisk styring inn i den videre sykehusprosessen, avslutter Brenna.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**