I forbindelse med arbeidet i Oslotunnelen fra Skøyen til Oslo skal anlegget vaskes og deler skriftes ut. I følge statsråden forventes arbeidet å bli ferdigstilt i 2012. Flere peker på at grunnen til at det vil ta så lang tid er at det kun kan arbeides 3,5 timer pr natt og at man på den tiden kun rekker å utbedre 17 meter av skinnegangen. I sommer kunne det jobbes i 7 timer og da kunne man utbedre 100 meter av tunnelen innenfor tidsrommet. Dette tyder på at mer kontinuitet i arbeidet gir økt effekt.
Oslotunnelen er selve navet i jernbanesystemet i hele landet og det haster med å få tunellen ferdig. Av det som er kjent gjennom media har statsråden i alt hatt tre møter med togoperatørene og jernbaneverket for å få til en løsning knyttet til vedlikeholdsarbeidet.
Derfor spør Tenden statsråden om hvilke tiltak regjeringen vil iverksette for å få fortgang i arbeidet med Oslotunnelen slik at de kollektivreisende i østlandsområdet slipper å vente helt til 2012 før de kan stole på at toget er i rute, og om hvordan statsråden vil sørge for å få mest mulig igjen for bevilgningene til vedlikehold som er foreslått i forbindelse med statsbudsjettet i 2009.