Barn i fokus

Barns hverdag var temaet på Buskerud Venstrekvinnelags første samling, 25.oktober på Gol. Leder av Norges Venstrekvinnelag, Torild Skogsholm, var invitert spesielt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Ulla Nordgarden, Torild Skogsholm

Foto: Stine Osnes

Torild Skogsholm åpnet møtet. Hun holdt et inspirerende innlegg om Venstrekvinnelagets rolle i en moderne tid spesielt og Venstrepolitikk generelt. Fra venstre; Ulla Nordgarden, leder BVK, og Torild Skogsholm

Venstrekvinner Gol

Foto: Stine Osnes

Det var møtt opp nysgjerrige damer fra Ål, Gol, Drammen og Oslo(fremtidig Buskerud-væring), som lurte på om Venstrekvinnelag var noe for dem og hvordan dette i så fall skulle organiseres. Mange hadde kun sluppet hjemmefra med løfte om å ikke knytte seg til flere verv.

Hvordan jobbe med -Sitt politiske prosjekt
Stine Osnes fra Drammen overtok etter Skogsholm. Hun gav oss en praktisk innføring i prosjektarbeid. Hennes hjerteprosjekt er for tiden etablering av SOS Barneby i Drammen. Hun informerte om arbeidet ved å lede oss igjennom en mal for hvordan man systematisk jobber med et prosjekt, som et hjelpemiddel for å holde tråden og ikke miste motet underveis, selv om man møter motbør. Dette var en veldig interessant innføring, og en spennende blanding av prosjektinformasjon og opplæring.

Politikkskaping på Gol

Politisk diskusjon og erfaringsutveksling
Møtet var videre løselig organisert med det mål at enhvers interesse for ulike deler av temaet "Barns hverdag", skulle få styre dagsorden dit vi følte det var hensiktsmessig. Barnevernets arbeid i de ulike kommunene ble diskutert ut fra deltagernes egne erfaringer. Diskusjonen ble etter hvert mer fokusert på forebyggende arbeid. Det ble diskutert ulike løsninger for hvordan man kan komme i kontakt med familier som trenger hjelp på en mer uformell måte enn gjennom barnevernet, og om skole-hjem kontakten kan organiseres bedre og med andre modeller enn slik det praktiseres i dag.

Ja til mer politikk!
Møtet ble avsluttet med en diskusjon om organiseringen av kvinnelaget, og om de fremmøtte ønsket flere samlinger. Stemningen var positiv til uformelle samlinger med lite forpliktelser og mye politikk. Så da kan vi si at Buskerud Venstrekvinnelag er oppe og går!

Ulla Nordgarden
Leder, BVK