Ja til brukerstyring på G60!

Ungdommene må få bestemme mer over G60, slik at tilbudet får en ungdommelig sjel og ungdommene et større eierskap til G60! Det sier Venstres gruppeleder Asgeir Osnes. Drammen Venstre tar dette opp i neste møte i Bystyrekomite for byutvikling og kultur den 3. mars.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Når ungdommene som skal bruke et ungdomstilbud som G60 er misfornøyde bør det være et varsko for flere. Venstre og undertegna ropte et varsko når kommunen prøvde å overstyre ungdommen med å trekke kommunens grafiske profil nedover hodene deres ved å nekte de å bruke sin egen logo. Heldigvis ble engasjementet så stort at kommunen lot logoen stå. Men det er tydeligvis langt igjen.

En stram og entydig grafisk profil er et viktig redskap for bedriften “Drammen kommune AS” med kommunale tjenester og foretak. Det skaper gjenkjennelighet og er med på å bygge en merkevare. Men et ungdomstilbud og ungdomshus som G60 er ikke et kommunalt foretak, en bedrift eller et kommunalt tjenestetilbud. Det er et sted som skal trekke ungdom, og der ungdom skal trives og skape et positivt miljø og samhold. Dette klarer man ikke med en stram grafisk profil og en enda strammere interiørstil. Svarte klasseromsstoler, hvite vegger og kommunelogo er ikke noe som gjør at ungdom hopper i taket. Det er ikke slik at bare man bruker kommunens grafiske profil og har et interiør som matcher, så blir tilbudet bra.

G60

Foto: Asgeir Osnes

Både tilbud, beliggenhet og utgangspunkt er veldig bra på G60. – Det er bare sjelen som mangler, sier ungdommen. Det kan man gjøre ved å slippe til ungdommene selv i styringen og driften av G60. Både interiør og profilering bør i stor grad kunne bestemmes av ungdommene selv. Dersom ungdommene vil ha en cafe istedenfor et myldrerom, en brukt sofa i steden for pinnestoler, grafitti eller sin egen kunst på veggene eller å lage en plakat uten at det er kommunens logo som skal være blikkfanget bør de få lov til det.

Venstre mener at vi som politikere og ombudsmenn for alle borgere i Drammen må sørge for at ungdommen kan skape sitt eget sted. Og Venstre kommer til å ta dette opp og presse på at dette blir gjennomført.

Derfor stiller Drammen Venstre dette spørsmålet i neste møte i Bystyrekomite for byutvikling og kultur den 3. mars:

“Kan komiteleder forsikre G60 at ungdommene får bestemme mer over G60, slik at tilbudet får en ungdommelig sjel og ungdommene får et større eierskap til G60?”

Asgeir Osnes

Foto: Stine Bjørndal Osnes

Asgeir Osnes
Gruppeleder Drammen Venstre