Budsjett for de innvidde

Haugesund kommunes budsjett er svært vanskelig å finne ut av for utenforstående. Informasjonen er spredt rundt i mange hefter, og det er ingen steder borgerne finner en samlet informasjon om kommunens virke innenfor de ulike tjenesteområdene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Svein Abrahamsen

Venstres medlem i kontrollutvalget peker i et leserbrev på at kommuneloven sier at kommunens budsjett skal være laget slik at borgerne lett skal kunne få en oversikt over budsjettet. Det er ikke tilfelle for Haugesunds vedkommende, noe som gjør at årsbudsjettet ikke gir et godt nok grunnlag for en offentlig debatt om vurderingene som er lagt til grunn.

Les hele leserinnlegget her:

Bystyret skal vedta årsbudsjettet til Haugesund kommune for 2009 i inneværende uke. Rådmannens budsjettetforslag har vært tilgjengelig for borgerne i flere uker. Forslaget har likevel ikke vekt særlig offentlig debatt, unntatt i noen store saker. I et nettmøte i Haugesunds Avis fikk kommunaldirektøren svært få spørsmål fra borgerne om det framlagte budsjettetforslaget. Kommunaldirektøren forklarte dette med at befolkningen kanskje stort sett var fornøyd med budsjettet.

Forklaringen kan like gjerne være at det er vanskelig for noen og enhver å forstå budsjettdokumentet. Haugesund fikk tidligere i år kritikk fra Kommunal Rapport for at årsrapporten til kommunen har alt for detaljert informasjon om hver enkelt resultatenhet til at hovedtrekkene kommer fram. Denne kritikken kan også rettes mot årsbudsjettet til kommunen.

Budsjettforslaget viser ikke på et overordnet nivå om det er grunnskolen, eldreomsorgen eller andre kommunale velferdsoppgaver som blir prioritert i 2009. I driftsbudsjettet er midlene fordelt på en lang rekke resultatenheter. Borgerne må selv regne seg fram til hvor mye enhetene får i 2009 ved å sammenholde en oversikt som viser gjeldene rammer med en annen som viser midler som kommer i tillegg eller til fratrekk. De som er opptatt av hvilke resultater enhetene skal oppnå for de tildelte midlene må gå gjennom omfattende vedlegg til budsjettet.

Kommuneloven krever at årsbudsjettet tydelig skal vise bystyrets prioriteringer og være stilt opp så oversiktlig at folk flest kan kan forstå det. Haugesund bør bestrebe seg på å innfri disse kravene bedre. Slik årsbudsjettet nå er stilt opp, danner det ikke et godt nok grunnlag for en offentlig debatt om vurderingene som er lagt til grunn.

Svein Abrahamsen
Haugesund Venstre