Bystyets flertall ønsket en samordnet Holmenutbygging – les vedtaket her

Risør bystyre vedtok torsdag, med et klart flertall, at Holmenutbyggingen måtte ses i sammenheng og at det skulle jobbes for å få til en ordning hvor kommunen kommer bedre ut økonomisk. Debatten i bystyrete viser samtidig at det er all grunn til å stille spørsmål ved administrasjonens argumenterende debattform i bystyre (og forsåvidt også i de andre fora).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Kjell MacDonald (H) fremmet på vegne av koalisjonen forslag om at Holmenutbyggngen må ses i sammenheng

Foto: Jan Einar Henriksen

Kjell MacDonald (H) fremmet forslaget på vegne av Høyre, Venstre, Krf., Frp. og PP. De tre første avsnitt i forslaget kan leses som vilkår, mens de øvrige avsnitt bør leses på som inspill i den forhandling som kommer og er eksempler på elementer vi mener må diskuteres. Samtidig mener vi med forslaget å “åpne” en debatt hvor partene selv diskutere ulike elementer slik at alle parter kommer godt ut av Holmenutbyggingen, også lokalsamfunnet Risør.

En slik diskusjon har vi etterlyst fra dag 1, men nå har bystyrets flertall med 18 mot 13 stemmer vedtatt at så skal skje, og det burde ha vært unødvendig.

I bystyredebatten skjønte ikke rådmannen forslaget, vi gjengir derfor forslaget i sin helhet slik at leserne selv kan vurdere forslaget.

Forslag:

Før sak på nytt fremmes for formannskapet må saken sees i sammenheng med den øvrige utbygging som planlegges på Holmen slik at man får en samordnet utbygging basert på vinnerutkastet fra Krit Arkitektfirma A/S og Østengen & Bergo A/S.

Som vilkår for kommunal deltakelse ved aksjekapitalutvidelse og kommunal arealavståelse forutsettes at samme arkitektfirma/gruppe som benyttes ved Holmenutbyggingen også benyttes når det gjelder utbygging av ny fiskerihavn og fiskemottak.

Det forutsettes i tillegg sees på alternativ finansiering og inndekning av eventuelle merkostnader for gjenoppbygging av fiskemottaket og utvidelse av mottakskai ved fiskerihavna på Holmen. Utvidelse av kaianlegg ses således i sammenheng med gjenoppbygging av fiskemottaksdelen for øvrig. Det forutsetter også at alternativ finansiering også innbefatter en akseptabel husleie for fiskemottaket.

I den anledning bes administrasjonen innlede forhandlinger med Fiskerihavna Risør A/S og Solsiden 1 A/S for å avklare om det kan være aktuelt å selge kommunens tomteareal på Holmen til Solsiden 1 A/S mot at selskapet påtar seg ansvaret for gjenoppbyggingen av ny fiskerihavn og fiskemottak.

Ved en eventuell avtale mellom Risør kommune og Solsiden 1 AS forutsettes at bl.a. følgende hensyn søkes ivaretatt:
Gjenoppbyggingen av ny fiskerihavn og fiskemottak på Holmen må innfri de krav som ligger i eksisterende kravspesifikasjon.
Fiskemottaket (eiendommen) må vurderes skilt ut som egen næringsseksjon og som i dag forbli eid av Fiskerihavna Risør A/S.
Det må frem til en permanent løsning står klar, sikres en midlertidig/provisorisk, god løsning for Risør Fiskemottak A/S, herunder butikkdel, som i størst mulig grad innebærer at virksomheten ikke blir skadelidende.
Salget må også innebære at Risør kommune kommer bedre ut økonomisk og får avgrenset sin risiko.

Høyre, Venstre, Krf., Frp. og PP

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**