Spurte om mobilmaster i formannskapet

Venstres Iselin Nybø spurte i Formannskapet i dag om også Stavanger kommune skal legge føre-var prinsippet til grunn i forhold til plassering av nye basestasjoner/ mobilmaster og at kommunen fjerner allerede utpasserte mobilmaster i umiddelbar nærhet til skoler og barnehager.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Iselin Nybø

Foto: Frode Kleppe

-I Oslo har Undervisningsbygg KF besluttet å si opp utleie av plass til basestasjoner på skoler. Begrunnelsen er mellom annet et "føre var"-prinsipp i forhold til mulig strålefare. I Bergen vil byrådet fjerne mobilbasestasjoner fra skoler og barnehager, sa Nybø.

Venstre har allerede reist spørsmål i flere kommunalstyrer om plassering av basestasjoner og det er fire kommunalstyrer som har delansvar for utplassering og konsekvenser av
mobilmaster/ basestasjoner. Det at politikkområdet tangerer flere kommunalstyrer gjør det nødvendig å saken opp som spørsmål i formannskapet, understreket hun.

I Stavanger kommune har det vært særlig oppmerksomhet rundt mobilmasten som er plassert på den kommunale blokken i Bekkefaret, noen få meter fra barnehagen Bekketunet. Det er gjort flere henvendelser fra foreldre og ansatte i barnehagen om å få denne fjernet. Så langt har det vært avvisende holdning til dette, med henvisning til at strålingen er innenfor grenseverdiene for det som er tillatt, grenseverdier stadig flere anbefaler å senke.
EU-parlamentet vedtok nylig at grenseverdiene for radiofrekvent stråling skal opp til ny vurdering og senkes. Flere land i Europa har innført strengere grenseverdier enn de som er etablert gjennom verdens helseorganisasjon. Det europeiske miljøbyrådet har anbefalt å bruke føre-var prinsippet i forbindelse med stråling fra blant annet mobilmaster, og viser til at dette prinsippet er en viktig del av EUs miljøpolitikk.

Ordføreren sa at temaet diskuteres over hele verden. Han besvarte ellers spørsmålet med å understreke at Stavanger kommune bør være i forkant og at ansvaret for å vurdere tiltak bør ligge til kommunalstyret for levekår. Dette kommunalstyret skal snarest få seg forelagt en sak om plassering av mobilmaster.

Venstre har tidligere klargjort at partiet ønsker å fjerne strålekilder i umiddelbar nærhet til skoler og barnehager.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**