Årsmelding 2008

Året 2008 har inneholdt en hel del oppturer og gleder, her er en liten oversikt over dem alle.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Grimstad Venstre
Årsmelding 2008

Styret har siden 28.11.07 bestått av

Arne Kristian Ekra, leder
Hanne Sellæg, nestleder
Arnt Gunnar Tønnessen, styremedlem
Anne Midtlien, styremedlem
Per Løland Våje, økonomiansvarlig

Kristin Lundemo, vara
Inger Grete Flatner Baehr, vara

I tillegg har Øystein Haga blitt innkalt og deltatt på enkelte møter i kraft av gruppeleder.

Styret har hatt 7 møter

Egne møter og arrangement dette året;
– Feiring av valget
– Temamøte og ide-sanking om skole, Luftslottet
– Sommeravslutning
– Landsstyremøte
– Strategisamling for det politiske arbeid
– Temamøte eldreomsorg, Feviktun bo-og omsorgssenter
– Ett år etter valget stand, Dyviks plass
– Politisk regnskap etter ett år med ordfører
– Nominasjonsmøte i forbindelse med vårt forslag til Storingsliste neste år
– Åpne gruppemøter

Feiring av valget
I desember 2007 hadde vi en feiring av at Venstre hadde gjort et brakvalg og Hans Antonsen var blitt ordfører i Grimstad. Festen ble holdt på Berge gård og talte 50 stykker, både medlemmer, sympatisører og gjester.

tavle

Foto: HA

Temamøter
Vi har i år satset sterkt på to åpne temamøter. Vårens møte ble lagt til Luftslottet hvor vi hadde invitert Geir Nyborg, leder for ungdomstrinnet ved St.Fransiscusskolen i Arendal, og Trine Lise Systad ,medlem av det nasjonale foreldreutvalget for grunnskolen, til å åpne møte med sine syn på skolen. I tillegg hadde vi invitert alle gruppeledere, medlemmer av kommunestyret fra alle parti, lærere og skoleledere, foreldre og befolkningen for øvrig. Etter innledningene hadde vi gruppearbeid hvor de som var der fikk komme med innspill på hva som skulle til for at skolen i Grimstad skulle bli bedre. Det kom frem 40 forskjellige ideer til tiltak hvor tiltakene var fordelt både på skole og kommunalt nivå. Vi lovet å ta med alle de gode ideene videre i arbeidet med organisering og budsjett.
Høstens temamøte var lagt til Feviktun bo og omsorgssenter. Her handlet kvelden om eldreomsorg i Grimstad. Hans Inge Sævareid, universitetslektor ved UiA, snakket om "Den gode eldreomsorg" og Annie Særnmo, enhetsleder ved bo og omsorgssenteret, fortalte "Historien om Feviktun". Etter foredragene hadde vi en løs samtale omkring temaet og samlet flere gode ideer og forslag.
Vi er fornøyd med temasamlingene selv om oppmøtene ikke har vært slik vi ønsket (ca 40 på skole og 25 på eldreomsorg). Vi sitter igjen med økt kunnskap.

Solrik og reker

Foto: HA

Landsstyremøte
I sommer arrangerte vi landsstyremøte. Helgens møter og overnatting var lagt til dyreparkens hotell i Kristiansand pga plassmangel i Grimstad, dette var samme helg som kortfilmfestivalen. Lørdag ettermiddag var det seilas fra Lillesand til Grimstad med Solrik, reker og representant med varer fra vårt eget lokale mikrobryggeri, Nøgne Ø. Vi hadde tur innom Ibsenhuset hvor Hans fortalte om hva Venstre drev med i Grimstad, før turen gikk opp til Apotekergården for middag. Kvelden endte i hagen til Øystein. Arrangementet ble i ettertid betegnet som meget vellykket og innholdsrikt.

Strategisamling
I starten av høsten hadde styret og gruppa en strategisamling hos Øystein Haga. Her la vi premissene og diskuterte de sakene som vi så for oss kom til å bli viktige fremmover. I tillegg utarbeidet Hans Antonsen et politisk regnskap som vi brukte på vår stand på Dyviksplass nøyaktig ett år etter valget.

Stand 13.09.08

Foto: AKE

Ett år etter valget stand
Som under valgkampen var det mange som stilte opp for å stå på stand eller bidra med spiselige effekter. Vi fikk snakket med en del mennesker og vist hva som var oppfylt dette første året med Venstre ordfører.

Nominasjon til Stortingsvalget 2009
Aust Agder Venstre har hatt en åpen prosess for å finne lista til neste års stortingsvalg. Grimstad Venstre har fulgt opp med en åpen profil. Etter at alle medlemmer har hatt muligheten til å sende inn forslag hadde vi en første diskusjon om kandidater i et medlemsmøte på Sorenskrivergården 14.oktober. Her møtte 13 stykker og diskuterte de to kandidatene som var foreslått og som hadde sagt ja til å stille til 1.plass fra Grimstad: Øystein Haga og Arnt Gunnar Tønnessen. Et flertall av de fremmøtte (åtte) støttet Arnt Gunnar, og vi endte opp med å foreslå denne listetoppen overfor nominasjonsnemnda i fylket:
1. Arnt Gunnar Tønnesen, Grimstad
2. Helene Fladmark, Arendal
3. Olaf Engestøl, Iveland

Nettet
Vi har hatt Grimstads eneste ukentlige oppdaterte hjemmeside. Siden har hatt i overkant av 1100 besøkende månedlig siden februar, med en topp på 1431 i mai da vi arrangerte skolemøte. Siden fylles opp av aktuelt Venstre stoff, invitasjoner og leserinnlegg.

Kommunestyregruppa
Dette året har kommunestyregruppa sett slik ut;
Øystein Haga (gruppeleder og leder av kulturutvalget), Hans Antonsen (ordfører), Anne Midtlien (medlem omsorg og oppvekst), Tove Nævisdal (medlem teknisk) og Anne Regine Mo Grimdalen (kontrollutvalget). Wayni Fotland har hatt permisjon i år og Odd Bjørn Ness har satt for henne.

Vara har vært; Kristin Brændeland, Rolf Hamran, Per Løland Våje, Ingvild Udjus Hansen, Arne Kristian Ekra, Roy Slettene, Paul R Govertsen og Inger Grethe Flatner Baehr.

I tillegg til de valgte har det vært prøvd å bygge opp en gruppe rundt Tove med teknisk utvalg og Anne i oppvekst og omsorg. Disse gruppene har som hensikt å tenke høyt sammen med representanten for å få klarlagt sakene best mulig og bringe opp nye.

Store saker dette året har vært den endelige vedtaket av bygging av bibliotek, kommunedelplan for Grimstad bysentrum ("byplanen"), et helhetlig prosjekt for havneområdet, estetikkmanualen, om åpenhet og etiske retningslinjer, kjøp av fagskolen og start på forprosjektet til ny Fevik skole i tillegg til et overveldende flertall for at Grimstad skal søke om å få bli forsøkskommune når det gjelder stemmerett for 16-åringer ved valget i 2011.
Det politiske regnskapet viser ellers at Venstre er godt i gang med gjennomføring av mer enn halvparten av løftene vi ga i valgprogrammet i 2007.

Fylket
Øystein Haga er gruppeleder i fylkestinget og med i fylkesutvalget
Anne er første vara til fylkestinget.

Anne Midtlien er leder i Venstrekvinnelaget i Aust Agder.

Hans Antonsen ble i februar valgt til leder for Aust Agder Venstre.

Medlemmer
Vi hadde pr.15.november 47 betalende eller nylig innmeldte (hadde enda ikke fått giro) medlemmer. Vi har hatt 10 innmeldinger og 1 utmelding dette året. Av kontoret i Oslo får vi opplyst at vi har 55 medlemmer, det figurerer enkelte som ikke har betalt medlemskap i år. Styret har satt opp mål, med delmål, for medlemstall før sommeren 2009 da vi håper å være 75 stykker (70 betalende).

Årsmeldingen ligger også tilgjengelig i menyen til venstre

Øystein Haga, gruppeleder
Arne Kristian Ekra, leder