Brenna valgt inn i styret i Nei til EU

Landsmøte i Nei til EU har valgt Eivind Brenna inn i styret i Nei til EU.
Jeg er tydelig på at Norge må si Nei til EU sider Brenna, men jeg støtter opp om EØS-avtalen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Norge har lite å hente på et EU- medlemskap forsetter Brenna. Vi er en nasjon som må satse på egne ressurser for å kunne opprettholde velferd og bosetting. Disse ressursene er det viktig at vi selv har kontroll over og at de ikke legges åpne for andre. Hele den norske distriktspolitikken er basert på at vi kan fatte egne beslutninger om fiskeripolitikken, landbrukspolitikken og annen utnyttelse av naturressurser. Dette legges åpent ut i et indre marked ved et medlemskap. Konsekvensene vil være for negative for store deler av Opplandssamfunet. Dette veier tyngst for meg sier Brenna.
Samtidig er EU et viktig fredsprosjekt og et godt samordningsprosjekt for Europa. EØS gir oss en stor grad av tilgang til et indre marked og sikring av arbeidstakere i et nytt tjenestedirektiv virker som en god solidaritetssak.
Gjennom en aktiv Europa politikk fra den norske regjering, fra norske fylker og kommuner og ikke minst fra det norske næringslivet, så vil vi kunne påvirke innenfor de områdene som er viktig for oss. I tillegg er det bra at norske miljøorganisasjoner deltar aktivt i internasjonalt arbeid for en bedre global miljøpolitikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**