Venstres forslag til budsjett for 2009 er lagt fram

Haugesund Venstre har lagt fram sitt forslag til budsjett for 2009 og økonomiplan for 2009 til 2012. Forslaget er innenfor de rammer som er lagt i rådmannens forslag til budsjett og økonomiplan, men med flere justeringer i forhold til den totale disponeringen av midler.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Graf

Foto: Tore Nilsen

Økonomiske rammer:
Rammene for årets budsjett vil i stor grad avgjøres av faktorer som vi i liten grad har styring over selv. Utviklingen i den globale økonomien vil også komme til å påvirke vår økonomi, og det er derfor avgjørende at vi ikke går ut over de rammer som rådmannen har lagt opp til i sitt budsjettforslag.

Ved behandlingen av fjorårets budsjett pekte Venstre blant annet på usikkerhet knyttet til arbeidsinnvandring, med de følger dette ville få for skatteinngangen i Haugesund. Tendensen så langt i år viser en nedgang i arbeidsinnvandringen alt før finanskrisen gjorde seg gjeldende. Det er derfor like viktig å være aktpågivende i år som i fjor.

Satsingsområder:
Haugesund Venstre prioriterer kommunens kjerneområder i sitt budsjettfroslag. Det er vesentlig i en periode der de økonomiske forutsetningene er usikre, og der kommunen opplever liten eller ingen realvekst. Haugesund Venstre har derfor lagt vekt på å legge fram et stramt budsjett med klare prioriteringer av tjenester til byens borgere.

Venstre følger opp sine prioriteringer fra fjorårets budsjett og legger særlig vekt på en styrking av rusomsorgen, med økte rammer for LAR, oppstart av trinn 2 i Boligsosiale tiltak og økt støtte til Kirkens Bymisjon.

Også i år ønsker vi å styrke skolene, og vi har derfor funnet rom for å fullfinansiere rehabilitering av Lillesund skole og Hauge skoe. I løpet av økonomiplanperioden vil vi også starte et arbeid for å redusere gruppestørrelsen i skolen. Dette er nødvendig for å nå målsettingen om tilpasset opplæring for alle elevene.

Mer handlingsrom:
For å bedre handlingsrommet i framtida har Haugesund Venstre lagt vekt på å redusere låneopptaket og de rentekostnader dette påfører kommunen. Gjennom økte overføringer fra driftsbudsjettet og redusert investeringstakt er økningen i lånegjelden i Venstres forslag omlag 49,5 millioner kroner lavere enn rådmannens forslag.

Dette gjør at rentebelastningen blir nær 20 millioner kroner lavere i økonomiplanperioden, sammenliknet med rådmannens forslag. Totale investeringer reduseres med 23,4 millioner. Overføring fra drift økes med over 28 millioner.

I sum gir dette større handlingsrom for uforutsette hendelser, da en mindre del av budsjettet er bundet til renter og avdrag.

Les detaljer fra budsjettforslaget her:

Investeringer – Venstres prioriteringer

Drift – Venstres prioriteringer