Budsjettet: Drift – Venstres prioriteringer

Haugesund Venstre legger også her vekt på å prioritere lovpålagte oppgaver. Videre er vi skeptisk til at det opprettes en rekke stillinger knyttet til pågående prosjekter på en slik måte at det blir uoversiktlig og uklart hvilke oppgaver som skal løses gjennom de nye stillingene. Venstre prioriterer rusomsorg og skole, samt forebyggende tiltak for unge og eldre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

I fjorårets budsjettforslag fra Venstre ble det lagt vesentlig vekt på å prioritere innenfor det som vi anser å være kommunens kjerneoppgaver. Vi la særlig vekt på to områder, rusomsorg og kvalitetsheving innen grunnskolen. Bystyrets flertall gikk dessverre ikke inn for å starte Trinn 2 i Boligsosiale tiltak i inneværende år. Heller ikke ville flertallet gå inn for en ordning med kompetanseår for lærere.

Haugesund Venstre har i år valgt å prioritere følgende områder innenfor drift i budsjettforslaget:

Skolebøker

Økt satsing på grunnskolen:
•Alternativ opplæring
Venstre støtter rådmannens forslag om å opprette Fagerheim skole som en egen enhet. Dette vil helhetlig tilbudet til elever som av ulike grunner faller utenfor i forhold til tradisjonell skolegang. Dette er elever som vi av erfaring vet trenger tettere oppfølging enn det som er mulig å gi i en tradisjonell undervisningssituasjon.

Tiltaket vil være viktig med tanke på forebygging. Elever som ikke lykkes i sin skolegang vil svært ofte få et langt vanskeligere liv videre. Dette gir seg blant annet også utslag i økt behov for offentlig inngrep også utenfor skolesituasjonen. Etter Venstres oppfatning er tiltaket velfundert og svært positivt.

Venstre beholder rådmannens bevilgninger på 5,8 millioner fra 2010 til dette formålet.

•Redusere gruppestørrelsen
Venstre ønsker å begynne et arbeid med sikte på å redusere gruppestørrelsene i skolen i Haugesund. Kostra-tallene viser at vi har flere elever i gruppene enn kommuner det er naturlig å sammenlikne seg med. Venstre foreslår derfor en styrking av rammen for grunnskolen med det formål å redusere gruppestørrelsen.

Denne styrkingen starter i 2011 og er ment som en opptrapping utover denne økonomiplanperioden. Midlene er ikke tenkt brukt som en generell styrking fordelt på alle skoler, men som en del av et program der skoler med størst gruppestørrelse tas inn i programmet først.

Venstre har satt 3,5 millioner i 2011 og 5 millioner i 2012 til dette.

Tigger

Mer til rusomsorgen
•Styrking av rammen for LAR
Venstre ønsker å styrke rammen for LAR. Arbeidet med rusbrukere som er under legemiddelassistert rehabilitering er viktig med tanke på å redusere antallet rusbrukere i byen. Dette er et krevende arbeid og det er derfor viktig at rammene for dette arbeidet økes. Venstre bevilger derfor 1 millioner mer pr. år til dette.

•Mer til Veiledningssenteret for pårørende
Veiledningssenteret for pårørende tilbyr faglig hjelp til pårørende av rusbrukere, fengselsinsatte og andre. Pårørende har svært ofte behov for hjelp som ikke kan ytes av det tradisjonelle hjelpeapparatet. Det utføres en ikke ubetydelig innsats av frivillige innen denne sektoren. Venstre mener at det er svært viktig at vi styrker det faglige tilbudet til denne gruppen, og vi ønsker derfor å øke bevilgningene til Veiledningsenteret for pårørende med 100 tusen pr. år.

•Mer til Kirkens Bymisjons I Jobb prosjekt
Dette prosjektet gir et tilbud til rusbrukere om deltakelse i arbeidslivet på den enkeltes premisser. For mange av de best fungerende rusbrukerne er dette et viktig og kjærkomment tilbud. Gjennom egen arbeidsinnsats får de både et tilskudd til egen økonomi, samt deltagelse i et positivt felleskap der den enkelte får gleden av å bruke egne ressurser til felles nytte. Venstre bevilger derfor 100 tusen mer pr. år til dette.

•Etablering av botreningstilbud til rusbrukere
Rusbrukere er ikke en ensartet gruppe. Det er derfor viktig at vi har et variert tilbud som fanger opp de ulike behovene som finnes blant rusbrukerne. Det er en stor andel som i dag faller mellom flere stoler. En del av disse har behov for et botilbud som ligger i mellom lavterskeltilbudet som gis ved Frelsesarmeens Bo- og omsorgssenter og bosted i egen leilighet.

Derfor ønsker Venstre at det etableres et eget tilbud, der denne gruppen kan få bolig med kontinuerlig tilsyn og oppfølging. Dette er viktig for å gi botrening i forkant av flytting i uskjermet bolig, samtidig som det skjermer denne gruppen fra de mest aktive rusbrukerne.

Venstre foreslår derfor oppstart av et slikt tilbud i siste tertial av 2010, og har satt av 3,8 millioner pr. år i fra 2011 av.

Medisjn, helse

Andre forebyggende tiltak:
•Helsestasjon for eldre
Venstre forslår igjen at det etableres en helsestasjon for eldre. Dette er et viktg forebyggende tiltak som vil gi økt trygghet for mange eldre. Tiltaket er forslått utvidet gradvis gjennom planperioden fra 375 tusen i 2009 til 700 tusen i 2012

•Økt bemanning på Hemmingstad og Bleikemyr bydelshus
Venstre ønsker at bydelshusenes bemanning skal styrkes. Derfor har vi avsatt midler til ansettelse av miljøarbeidere i stedet for lærlinger, slik rådmannen foreslår. Tiltaket har oppstart i løpet av 2009 med full effekt fra 2010. Det er lagt inn 990 tusen kroner pr. år til dette fra 2010.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**