Lisbeth Bøhler satser på ny topplass

Borghild Tenden er selvskreven på førsteplass igjen, når Akershus Venstres skal nominere sin liste til stortingsvalget 2009, den 18. November. Lisbeth Bøhler, Ski, ønsker igjen å være nr 2 eller 3. Hun sto på tredje sist, og har møtt på Stortinget som andre varamedlem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Nominasjonskomiteen har innstilt Abid Q Raja fra Oslo som nr 2, men både nåværende andrekandidat, Inge Solli, Nittedal, og Lisbeth Bøhler, Ski, ønsker å utfordre på denne plassen.

– Jeg ser ingen grunn til at Akershus Venstre skal importere kandidater som ikke bor i Akershus og ikke representerer velgerne her. For det andre mener jeg det er en selvfølge at kandidater har politisk erfaring og at fylkets tre regioner er representert på de tre første plassene. Det er svært viktig for valgkampen. Alle velgere bør ha en kandidat de kjenner fra sin egen region i listetoppen, sier Lisbeth Bøhler.

Hun er en av de mest erfarne politikerne i Akershus Venstre, som varaordfører i to perioder i Ski, hovedutvalgsleder, fylkestingsmedlem, direktevalgt landsstyremedlem, møtende vara til sentralstyret i Venstre, for å nevne noe. (Mer i cv-en under). Hun ser det ikke som et problem om Akershus nominerer to kvinner på topp. — Slik det ser ut nå kan hele fire fylkeslag nominere to menn på topp, så det blir ikke for mange kvinner blant Venstres kandidater, sier hun. Bøhler har også utfordret nominasjonskomiteen og Abid Raja med avisinnlegget "Ta det litt med ro, Abid" (se under på denne siden).

– Jeg mener det er avgjørende at en kandidat har vist seg å kunne stå i et politisk verv før det åpnes for stortingsplass, og Akershus har erfarne kandidater som kan representere velgerne i fylket, mener Lisbeth Bøhler, som også denne gang ønsker å være Follos representant i toppen av Venstres stortingsliste.

Helse- og sosialpolitikk
– Som mangeårig lokalpolitiker, varaordfører i Ski og forhenværende fylkestingsrepresentant tør jeg påstå at jeg har en viss innsikt i hva våre innbyggere har for utfordringer i fylket vårt. Da tenker jeg især på uavklarte spørsmål innen helse- og sosialpolitikken. Vi er midt inne i en hovedstadsprosess. Hvilket sykeshus kommer Folloregionen til å sogne til? Hvilke av våre regionale lokalsykeshus i Akershus kommer til å bestå, og hva vil vi med lokalsykehusene våre?

Akershus er også et landlig fylke med storbyproblematikk, som rus, psykiatri og sosiale problemer blant befolkningen. Når finanskrisen setter inn for fullt, er de som allerede befinner seg nederst på den sosiale rangstigen, veldig utsatt for ytterligere påkjenninger og manglende fokus. Fattigdommen er så visst ikke avskaffet under det rød-grønne regimet.

Som advokat innen barnevern og familierett, har jeg også en viss kjennskap til hvor sårbare vi mennesker er i familiesammenheng og hva som kunne ha vært en stor støtte og hjelp fra det offentlig når det røyner på. I dagens Norge mister fattige, enslige mødre barna sine og blir kastet ut av boligen sin uten at kommunen griper inn for å avverge dette. Dels skyldes dette kommuneøkonomien, men også mangel på kunnskap og kompetanse.

Det er mye å gripe fatt i dette ellers så fantastiske fylket vårt, der de fleste av oss er svært priviligerte. Jeg har et intenst ønske om å gjøre en jobb for helse-Norge, ved å sikre et høyt kvalifisert helsevesen, en trygg alderdom og et godt barnevern og sosialvesen, sier Lisbeth Bøhler.

CV for Lisbeth Bøhler, Kirkevegen 12 b, 1400 Ski.

Født 23/7 1963. Oppvokst på Siggerud i Ski kommune.
Gift med Atle Hagtun. Tre barn i alderen 21, 18 og 8 år. To hjemmeboende.

Utdannelse
1979-82: Ski videregående skole
1983-90: Utdannet jurist ved Universitetet i Oslo.
2006: Kurs i styrearbeid i regi av Juristforbundet.
2003 og 2007: Kurs i mekling i regi av Juristforbundet.

Yrkeserfaring
1988: Lærer ved Kontra videregående skole, Ski
(1990(des)-92 (des): Hjemmeværende med to små barn.
1993(jan)-1993(des):Barnevernkonsulent, Ås kommune
1994(jan)-1995(des): Politisk rådgiver i Venstres Hovedorganisasjon
1996 — 98: Advokatfullmektig hos advokat Tore Riddervold, Ski.
1998 – Eget advokatfirma i kontorfellesskap i Ski: Folloadvokatene.
Praksis: Strafferett, herunder bistandsadvokat, barnevernrett, familierett herunder barnefordelingssaker, arverett, sosialrett, fast eiendom, hjelpevergeoppdrag. Prosedyreerfaring fra tingrett, lagmannsrett og Høyesterett, samt Fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker.

Lokal-/fylkespolitikk
1991-95: Medlem av teknisk styre i Ski, første varamedlem til kommunestyret
1995-99: Leder av forhandlingsutvalget (lønn).
1995-03: Medlem av kommunestyret og formannskapet. Gruppeleder. Varaordfører (frikjøp 20 %). Leder av administrasjonsutvalget.
2003 – 07: Medlem av kommunestyret. Leder av Brukerutvalget (sammenslåing av tidligere utvalg for kultur, skole og barnehage, og helse og sosialutvalget) (frikjøp 20 %).
2007- 2. vara til kommunestyret, 1. vara til kontrollutvalget.

1995 – 1999: Medlem av fylkestinget i Akershus. Første varamedlem til fylkesutvalget

Ad hoc: Oppnevnt av formannskap eller kommunestyre i Ski:
Leder av utredergruppe for vurdering av salg av Follo Energiverk.
Medlem av gruppe for utarbeidelse av regler for offentlige høringer.
Medlem av gruppe for utredning av ny sammensetning og arbeidsområde for administrasjonsutvalget.
Medlem av styringsgruppe for ny kommunal styringsstruktur i Ski og Våler kommuner.
Medlem av gruppe for evaluering av ny politisk styringsstruktur i Ski kommune.

Venstre
Medlem fra 1989.
2000 – Styremedlem Ski Venstre, nestleder og leder. Fra 07 nestleder igjen.
2000 – 2002 Organisatorisk nestleder i Akershus Venstre
2004 (?): Leder av Valgkomiteen i Akershus Venstre

Sentralt/rikspolitikk
2001 — 2005: Landsmøtevalgt medlem av Venstres landsstyre.
2006 — 2008: 3. vararepresentant til Venstres sentralstyre.
2002 — 04: Medlem av styret i NILS (Norsk Internasjonal Liberal Stiftelse)
Deltatt i organiseringen og gjennomføringen av seminarer for politikere i Bosnia. Medlem av Balkangruppe.
2005: Leder av valgkamputvalget for Akershus Venstre.
2005 – 2. vararepresentant til Stortinget for Venstre i Akershus.
2006 – Medlem av profilgruppe Sosialt ansvar, for Venstres stortingsgruppe i helse og sosialspørsmål.

Foreningsarbeid/hobby
2008 – Styremedlem i SkiByen sentrumsforening (handelsstandsforening)
2008 – Medlem av FAU ved Ski skole
Musikk: Spiller piano og saxofon