Helge Solum Larsen ny leder i Venstres internasjonale utvalg

Solum Larsen ble valgt som leder av Internasjonalt utvalg under Venstres sentralstyremøte i helgen. Møtet hadde utenrikspolitikk som hovedtema, og vedtok bl.a. en støtteerklæring til folket i Kongo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Helge Solum Larsen

Foto: Frode Kleppe

– Konflikten og borgerkrigen i Kongo har vart over lengre tid og har utviklet seg til en katastrofe for landet. Spesielt er vi bekymret for hvordan oppblussingen av konflikten igjen rammer barn og kvinner spesielt, sier Helge Solum Larsen.

Trenger massiv innsats
– Situasjonen i DR Kongo er katastrofal, og Venstre krever en massiv innsats fra verdensamfunnet for å sikre den humanitære hjelpen det nå er et skrikende behov for. Videre må det sikres en tilstedeværelse som skaper trygghet for de som er i landet, og de som er fordrevne fra sine hjem. FN og AU bør øke sine utsendelser av soldater og personell. Spesielt bør AU ta initiativ til å samle seg rundt en løsning for situasjonen i DR Kongo, understreker Solum Larsen.

Forferdelig historie
I uttalelsen heter det videre: Barn og kvinner er de mest utsatte under konflikter og krigshandlinger. DR Kongo har en forferdelig historie når det gjelder væpnede gruppers bruk av voldtekter og seksuell vold for å spre terror og kontrollere befolkningen. 70 prosent av alle kvinnene i Nord-Kivu skal ha blitt voldtatt i løpet av de siste ti årenes borgerkrig. Allerede før konflikten akselererte var rundt 3000 barn i de væpnede gruppenes varetekt. Nå er dette tallet på full fart oppover. Jevnlig blir barn rekruttert og nyrekruttert som barnesoldater. Barn blir ofre for krigshandlingene, og blir tvunget inn i arbeidet med å fortsette krigshandlingene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**