Ingen tro på regionskolemodellen

-Det skal sterke og gode argumenter på bordet for å overbevise Venstre om at regionskoler med rektor på distanse er framtida i Troms, sier Roar Sollied (V) som er nestleder i Komiteen for Utdanning og helse i Troms fylkeskommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Regionskoler er ikke framtida
Av Roar Sollied (V), nestleder i Utdannings og helsekomiteen.

Det nærmer seg avslutning av forsøksårene for regionskolemodellen, som i 2009 skal evalueres av fylkespolitikerne etter at Høgskolen i Harstad har framlagt rapport om forsøket. Troms Venstre var i mot modellen fra starten, og det skal mange gode argumenter på bordet for å overbevise Venstre om at regionskoler med rektor på distanse er veien videre. En utvidelse av Fylkesrådets regionskoleforsøk i Troms, slik det opprinnelig var tenkt fra mars 09, er allerede satt på vent, og det er vel et tegn på at flere har begynt å se at ordningen ikke samsvarer med de fremste ledelses- og organisasjonsteorier.

Fjernstyring ikke egnet
Venstre vil anbefale at man legger med forsøket "Indre Troms vg skole" og ikke engang prøver på fusjon av Nordkjosbotn/Tromsdalen eller Skjervøy/Nordreisa. En annen sak er hvis skoler, gjerne med rimelig geografisk nærhet, finner at de står sterkere sammen som en enhet eller gjennom tett samarbeid. Da må det bli løsningen for dem. Samtidig er ingen skoler avskåret fra samarbeid, verken i Troms eller den vide verden.

Regionskolemodellen ikke egnet er ikke egnet for å vitalisere skoleenhetene. Vi trenger en rektor på hver skole, rektorer med nærhet til ansatte og elever, med reell myndighet til å utvikle skolen slik skolesamfunnet ønsker, gjerne sammen med et lokalt skoleutvalg eller "skolestyre" hvis man ønsker mer nytenkning. Troms Venstre er overbevist om at de videregående skolene våre blir best når de får beholde og utvikle egen identitet og lokal merkevarebygging. Større sjølråderett gir motivasjon, attraksjon og trivsel.

Neppe besparelser
Det vil også bli interessant å se om man har spart penger på modellen. I "Indre Troms vgs" ble rektorene stedlige ledere uten å gå ned i lønn samtidig som det ble opprettet en overrektor på toppe, og en av de stedlige lederne ble assisterende rektor. Det siste strider for øvrig mot Fylkestingets vedtak, som sa at det skulle opprettes stedlige ledere på de skolene rektor ikke var til daglig. Vel, det ene er sannsynligvis like galt som det andre. La heller skolene få tilbake forutsetningene for å gjøre en god jobb!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**