Ingen grunn til å vente

Onsdagens kommunestyremøte stadfestet vedtaket om å utsette beslutning om mottak av flyktninger til budsjettbehandlingen. — Det er et merkelig vedtak, mener Boye Bjerkholt (V), som ikke ser noen grunn til å vente i og med at mottak av flyktninger er fullfinansiert av staten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Boye Bjerkholt

Foto: Venstre

Det var kun SV, Venstre og Pensjonistpartiet som stemte for forslaget om å si ja til Inkluderings-og mangfoldsdirektoratet (IMDi) sin anmodning om å ta imot 70 flyktninger, hvorav fem mindreårige, i 2009. De øvrige partiene ville ha en utsettelse av saken til budsjettbehandlingen.

– Jeg kan ikke se hva som vil være annerledes om én måned, og når dette heller ikke har budsjettkonsekvenser, er det vanskelig å se på hvilket grunnlag de andre partiene ønsker en utsettelse. Jeg frykter at det egentlig handler om at de vil gjemme bort et avslag blant mange andre budsjettsaker, sier Bjerkholt.

Under kommunestyredebatten poengterte ordføreren, som selv har tatt til orde for at Skedsmo må være med på en nasjonal dugnad, at mottak av flyktninger ikke vil påføre kommunen noen ekstrakostander og viste til at de statlige tilskuddene er økt kraftig i statsbudsjettet for neste år. Likevel valgte også Arbeiderpartiet å stemme for en utsettelse

3. desember skal budsjett for 2009 og handlingsplan for 2009-2012 vedtas. Der skal det mye til for at Venstre kan stille seg bak et budsjett som sier nei til IMDis anmodning.

– Det er smålig av en kommune med nesten 47.000 innbyggere å snakke om bosetting av 70 flyktninger som et stort problem. Når dette handler verken om kapasitet eller økonomi, så er det kun viljen det står på. Da kan ikke Venstre stille seg bak et budsjett 3. desember som ikke tar imot disse 70 flyktningene, avslutter Bjerkholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**