Det var reguleringsplanen for Ryfast, hvordan Ryfast kan bygges, kommunalstyret hadde til behandling. Om Ryfast skal bygges og kan finansieres er et spørsmål fylkestinget skal ta stilling til i sitt møte i desember.
Venstres Helge Solum Larsen, som er nestleder i kommunalstyret for byutvikling, konstaterte at Ryfastplanen har blitt svært mye bedre siden starten av planleggingen. -Vi har nå et anlegg som tar hensyn til mennesker og miljø på Eiganes og Våland og på Hundvåg. I så måte har Venstre vunnet fram med sine synspunkter. Solum Larsen fremhevet at det skal på plass kulvert mellom Vålandsskogen og Mosvatnet selv om Statens vegvesen fremdeles motarbeider gjennomføringen av denne. Kulverten ble vedtatt som del av planen.
Solum Larsen sa at det som taler mot Ryfastplanen er at forholdene for kollektivtransporten fremdeles er uavklarte. Venstre har flere ganger bedt veimyndighetene om å ta denne utfordringen på alvor, uten å nå fram. Som forutsetning som å stemme for planen fremla derfor Venstre et nytt overordnet rekkefølgekrav:
«Før anlegget kan tas i bruk skal det være behandlet en egen sak om tiltak som prioriterer kollektivtrafikken og dennes framkommelighet i Stavanger sentrum. Tiltakene må ha som mål å motvirke trafikkvekst og hindre uønsket vridning i retning privatbilisme.»
Dette juridisk forpliktende rekkefølgekravet ble vedtatt mot stemmene til SV og FrP.
-Dersom endringsviljen for vegplanene for E39 nordover gjennom Tasta, hadde vært like stor hadde konfliktene der også vært løst, sa Solum Larsen, med klar henvisning til plan 2236 som innebærer en åpen moterveiløsning i konflikt med boligområder, barnehager, skole og friområder på Tasta. Denne planen skulle opprinnelig også vært behandlet i byutviklingsmøtet, men ble utsatt. Solum Larsen antar det har sammenheng med at det går opp for stadig flere at planen ikke kan gjennomføres slik den er foreslått.