Ingen er imot fiskerihavn i Risør!

Fiskemottaket i Risør var godt forsikret og de kunne ha startet gjenoppbygging av mottaket uten opphold dersom de hadde ønsket det, og da uten at det hadde kostet samfunnet eller noen av driverne en eneste krone.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Fremtidens fiskemottak i Risør blir nok en moderne variant av dette gamle sjøhuset fra Skudeneshavn

Foto: Jan Einar Henriksen

Både Fiskerihavna Risør AS og Risør Fiskemottak AS var så langt vi kan se godt dekket med forsikringer, som dekker både gjenoppbygging av fiskemottaket og avbruddsomkostninger for driftsselskapet.

Debatten i formannskapet, og i den politiske debatt forøvrig, dreier seg således ikke om fiskemottaket skal gjenoppbygges eller ikke, slik det lett kan fremstå om en kun forholder seg til media.

Det er derimot fiskemottakets ønske om et betydelig større fiskemottak med blandt annet økt butikk- og restaurantareal, som sammen med stedsvalg og arrondering/tilpasning til den øvrige utbygging på Holmen som skaper debatt i de politiske miljø. Ja og selvsagt spørsmålet om hvem som skal betale for gildet da.

Subsidiering:
Helt fra fiskemottaket ble etablert på Holmen har de hatt en subsidiert husleie, og de har i tillegg mottatt direkte økonomisk støtte over det kommunale budsjett – i år redusert til kr. 100.000,-.

I den virkelige verden utvider næringsdrivende driften etter behov og mulighet til inntjening, men her ønsker fiskemottakets eiere og drivere at Risør kommune m.fl skal dekke kostnadene for utvidelse av areal, og legger i tillegg opp til at kommunen skal dekke kostnadene med toalett for restaurantens gjester i et nabobygg. Samtidig forventer de at leien skal subsidieres idet det forventes at fiskemottaket kun skal betjene en mindre del av de reelle byggekostnadene.

Det er godt mulig at dette er fornuftig bruk av offentlige midler. Det er også godt mulig at dette er en ulovlig konkurransevridning. Det er også godt mulig at andre næringsdrivende i Risør ønsker en så tett oppbakking fra ordfører og administrasjon. Det er også godt mulig at andre næringsdrivende synes dette er en klar forskjellsbehandling som skaper ulike konkurranseforhold. Det er også godt mulig at de offentlige midlene kunne vært benyttet til tiltak innen skole og omsorg.

Publikum kan jo spørre seg selv om de synes det er ok at en bedrift så klart subsidieres, og om det er rimelig at fiskemottaket skal få offentlige tilskudd for å øke sitt areal, øke sin restaurantdel og at kommunen skal bekoste toalettanlegg samtidig som andre næringsdrivende blir pålagt dyre løsninger f.eks ved pålegg om adkomst, handikapptoaletter osv og da for egen regning og risiko.

Enkelte synes å se seg tjent med å fremstille prosessen slik at hele koalisjonen er imot et fiskemottak i Risør, og det blir helt feil.

Det blir også helt feil når redaktøren i en lokalavis med tilnærmet monopolstilling ikke stiller kritiske spørsmål om saken. Når avisen ikke selv avdekker næringssjefens dobbeltrolle som styreleder og offentlig saksbehander unnlater avisen etter vår mening å ivareta sin rolle som vaktbikkje, og det er beklagelig.

Risør Venstre mener eiere og drivere av Risør Fiskemottak AS ville ha kommet langt bedre ut av det på sikt ved aktivt å delta i den pågående utbyggingsprosess på Holmen, og derigjennom bidradd til en vinn vinn situasjon til beste for alle, også lokalsamfunnet Risør. Når så ikke skjer setter vi vår lit til at Buer og Lindstøl evner å se helheten og innlemmer et fiskemottak i sine planer! Fremtiden vil vise om vi får våre ønsker innfridd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**