Vi utfordrer rektorene!

I leserinnlegg i Fedrelandsvennen utfordres rektorene til å mene noe om konsekvensene av kutt i skolenes driftsbudsjett.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Gi beskjed!

Til sammen er skolebudsjettet i Kristiansand fra 2005 til 2009 redusert med netto nesten 40 millioner kroner. I gjennomsnitt utgjør det 1 million per skole.

Dag Vige

Foto: WestFoto

Kristiansand Venstre utfordrer rektorene på byens 38 skoler å beskrive hvilke konsekvenser dette får for kvaliteten. Hvordan en håndterer kravet om å tilpasse undervisningen den enkelte elevs forutsetninger og evner.

Vi tror generelt at politikerne ikke forstår rekkevidden av det som nå skjer i Kristiansandsskolen. Skolelederne er de nærmeste til å beskrive konsekvensene av de til dels vesentlige kuttene. Det er viktig at rektorenes stemmer kommer frem i den offentlige debatten. Det er viktig for politikerne, og folk flest, å høre argumentene deres. Der er neppe noen som kan beskrive helheten i skolehverdagen på en bedre måte enn dem.

Våre barn og våre ungdommer er fremtiden. En god skole er grunnlaget for å skape en kunnskapsrik og kompetent befolkning. Kristiansand Venstre beklager at skolen i Kristiansand nedprioriteres.

Utdanningsforbundet har nylig offentliggjort en undersøkelse som sier at hver femte grunnskolerektor har fått refs for å uttale seg offentlig. Fire av fem rektorer mener skoleledere ikke tør stå offentlig fram og fortelle om kritikkverdige forhold. Det er oppsiktsvekkende. Vi forutsetter at det ikke er slik i Kristiansand, at der er kultur for åpenhet og debatt om utviklingen i skolen.

Kristiansand Venstre

Solveig Nilsen (styreleder)