Byrådets forslag til Oslobudsjett som ble presentert i september inneholdt nemlig en freidig prisøkning på månedskortet. Vi i Grorud Venstre er veldig glad for at Venstres gruppeleder i bystyret Ola Elvestuen var raskt ute med å slå fast at det ville være uaktuelt å gå med på dyrere månedskortet nå som vi nettopp har fått satt ned prisen fra 720 kr til 550 kroner.
Byrådet er på villspor når de vil sette opp prisen langt over vanlig prisøkning. Jeg forventer at byrådet tenker seg om, og lar oss beholde billige månedskort. Det er et sentralt miljøtiltak som virker.
Skal Oslo oppfylle det målet bystyret selv har satt om å redusere byens klimagassutslipp med 50% av 1990-nivå innen 2030, så må vi fortsette å satse på miljøvennlig transport.
Tall fra Ruter viser at t-banens linje 5 i september hadde en passasjerøkning på 49% siden samme tidspunkt i fjor. Biltrafikken på veien fra Groruddalen ned til sentrum har også vist en betydelig nedgang. På Trondheimsveien var det over 6% færre biler i august i år enn i fjor, i følge tall fra Statens veiveisen.
For mange av dem som har skiftet fra bil til t-bane tror vi det har vært avgjørende at Venstre fikk igjennom billigere månedskort, dobbelt så mange avganger og nye vogner. Med en slik suksess er det merkelig at byrådet vil snu. Venstre vil fortsette å satse på klimavennlig transport, og billige månedskort er en selvfølge.