Vi må spleise på trikken

Fylkeskommunen har i dag ansvaret for kollektivtrafikken i Sør-Trøndelag, men har sendt en forespørsel til Trondheim kommune om de kan betale ekstrautgiftene trikkedrifta fører med seg sammenlignet med buss. – Hvis vi ønsker trikk i denne byen, må vi spleise på utgiftene, sier kommunalråd i Trondheim, Jon Gunnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Jon Gunnes

– Trondheim kommune har klare miljømessige fordeler med fortsatt trikkedrift. I dag bidrar trikken til bedre fremkommelighet, mindre forurensning, moderne billett- og infoløsninger, konkurranse mellom kollektivtrafikkselskapene og godt nærmiljø langs trikketraseen, sier Gunnes.

Gunnes frykter også at planene om å videreføre trikkelinja til Piren nå vil legges på is. – Videre utbygging i Midbyen, "trikken som rullende fortau", blir det ingenting av hvis trikkedriften nå stanses, sier han.

Gunnes presierer også at en ekstra støtte fra fylkeskommune og/eller kommune bare vil være midlertidig. I fremtiden skal bilbrukerne i byen være med på å finansiere trikkedriften med betaling gjennom avgift på drivstoff og/eller veiprising slik Trondheim kommune har gått inn for i sin transportpakke..

– Det er viktig at politikerne i Sør-Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune blir enig om en fordeling av driftstøtten til Gråkallbanen. Det kan være rimelig at Trondheim kommune på nåværende tidspunkt betaler 1/3 av de ekstra kostnadene som trikken representerer i forhold til bussdrift på samme strekning, avslutter Gunnes.

Du kan også lese om denne saken i dagens Adressa.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**