– Trondheim kommune har klare miljømessige fordeler med fortsatt trikkedrift. I dag bidrar trikken til bedre fremkommelighet, mindre forurensning, moderne billett- og infoløsninger, konkurranse mellom kollektivtrafikkselskapene og godt nærmiljø langs trikketraseen, sier Gunnes.
Gunnes frykter også at planene om å videreføre trikkelinja til Piren nå vil legges på is. – Videre utbygging i Midbyen, "trikken som rullende fortau", blir det ingenting av hvis trikkedriften nå stanses, sier han.
Gunnes presierer også at en ekstra støtte fra fylkeskommune og/eller kommune bare vil være midlertidig. I fremtiden skal bilbrukerne i byen være med på å finansiere trikkedriften med betaling gjennom avgift på drivstoff og/eller veiprising slik Trondheim kommune har gått inn for i sin transportpakke..
– Det er viktig at politikerne i Sør-Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune blir enig om en fordeling av driftstøtten til Gråkallbanen. Det kan være rimelig at Trondheim kommune på nåværende tidspunkt betaler 1/3 av de ekstra kostnadene som trikken representerer i forhold til bussdrift på samme strekning, avslutter Gunnes.
Du kan også lese om denne saken i dagens Adressa.