Venstre vil bevare Åskollen gård!

Onsdag 5. november er det folkemøte om Åskollen gård kl 18 på Åskollen Skole. Drammen Venstre oppfordrer alle til å møte. Åskollen gård er en viktig historisk gård, og en del av Åskollens sjel. Derfor er det viktig å bevare den. Det sier Venstres gruppeleder Asgeir Osnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Åskollen gård, 158 år gammel og bydelens identitet ønskes erstattet av 80 rekkehusleiligheter. Det ønsker ikke befolkningen på Åskollen. Mange har protestert og flere protester er på vei.

Tormod Thoresen

Foto: Asgeir Osnes

En av dem som har protestert er styremedlem i Drammen Venstre, Tormod Thoresen. Han er med i Bydelsgruppen på Tangen/Åskollen. – Drammenserne boende i bydelen Åskollen er meget godt fornøyd med tingenes nåværende tilstand, etter hva jeg vet. Vi har Nordbykollen, Røysjømarka, fotballbaner og idrettshall, barneskole, barnehager, butikker, rett utenfor stuedøren vår. Men vi trenger et bydelshus, sier Thoresen.

Drammen Kommune vil i 2011 feire sin 200 års dag. Kommunen vil også at hver bydel skal finne sitt 200 — års sted, som skal være et sted med historisk tilknytning til bydelen. Drammen Venstre mener at Åskollen gård burde bli Åskollen sitt 200—års sted.

For at dette skal fungere på sikt, bør det opprettes en stiftelse, med parken rundt gården inkludert. Gården vil da kunne bli et treffsted for Åskollen sin befolkning, foreninger og lag i bydelen. Og sidebygningen kan etter oppussing huse for eksempel legekontorer, fysioterapeut, tannlege og andre servicekontorer.

I første omgang krever Drammen Venstre at kommunen legger ned et bygge- og deleforbud på Åskollen gård for å verne denne perlen mot utbygging. I perioden med bygge- og deleforbud må Drammen også avklare hva de ønsker videre med Åskollen gård.

Asgeir Osnes
Gruppeleder Drammen Venstre
Nestleder komite for byutvikling og kultur

Tormod Thoresen