Den lange valgkampen er godt i gang

Skien Venstre sendte nesten hele styret til kommunalkonferanse på Gardermoen der Venstres valgkamp, skole og begeistring var tema.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

På fredag innledet Lars Sponheim med å gå igjennom de fire områdene miljø, næring, skole og omsorg.

Han etterlyste regjeringens satsing på fornybar energi i Norge og mente vi her hadde en gyllen sjanse til å sette oss i førersetet. Med lang erfaring fra utvinning av både petroleum- og vannkraftenergi har vi alle tekniske forutsetninger for å vri kunnskap og utvikling over til nye og fornybare alternativer. Sponheim vil også ha varig vern av havområder og etablere nasjonalparker under vann for å sikre dette. Når det gjaldt oljeaktiviteter utenfor Lofoten og Vesterålen var Venstres leder klinkende klar: det er ikke aktuell politikk utenfor eller i regjering. Venstre slår ikke om seg med ultimatumer i tide og utide, men dette er et ufravikelig standpunkt.

Sponheim kritiserte regjeringen for en næringsfiendelig holdning når arveavgiften skal opp ved overtagelse av familieeide aksjeselskap. Dette er den milde kapitalisme som vi kjenner igjen fra tusenvis av små bedrifter hvor eierne er aktive i den daglige driften. Det er vanskelig å forstå at regjeringen vil ramme mindre foretak hvor arbeid og eierskap står nær hverandre og der vi ser at nyskapning som regel starter.

Når det gjelder forskning og utdanning skal regjeringen ha lagt tanken om "hvileskjær" på hylla og gitt et løft i siste budsjettforslag. Når man går inn i tallene og leter på helt andre steder finner man at dette spises fullstendig opp av underbudsjettert lønn og pensjonsinnskudd. Istedenfor en heving ser man i realiteten en senking av rammene for universitet og høyskoler.

I innlegget kom også Sponheim inn på effektivisering av offentlig sektor og samspill mellom statlige oppgaver og kommunale tjenester. Det må settes krav til produksjonsvekst i kommunene og nye oppgaver skal tilføres. Han ville også at sykehussektoren utenfor selve sykehuset skal styrkes. Det er vanskelig å se at det er fornuftig med utstrakt bruk av spesialister ved livets slutt, der ofte sykdomsbildet er svært sammensatt.

Talen til leder av Venstre satte en spore i en debattglad skare av Venstrefolk som hadde møtt opp. Det ble motivasjonsforedrag, gruppearbeid med valgkamp som tema, mediekonkurranse og diskusjon om lokaldemokratiet.

Innimellom var det sosial samling med åpne og hyggelige Venstrefolk. Oppsummert; samlingen gnistret og tente deltagerne i høyeste grad til innsats i valgkampen vi har foran oss

Deltagere fra Skien var Beate Bratterud, Geir Arild Tønnesen, Gustav Søvde, Ragnvald Melaas og Atle Rui

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**