Forbedringer på www.venstre.no

Høstmånedene har vi brukt til en vesentlig oppgradering av www.venstre.no og publiseringsverktøyet publish.www.venstre.no. Er du lokallagsredaktør finner du oppdatert informasjon om forbedringene på denne siden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

De viktigste forbedringene kort oppsummert:

Kalender www.venstre.no

Kalenderfunksjon
Det er laget en kalenderfunksjon for alle fylkes- og kommunelag. Her kan du legge til aktiviteter i din lokale kalender. Du bør lage et oppslag som beskriver aktiviteten, som du kan legge lenke til i kalenderoppføringen. Når datoen for aktiviteten eller møtet du har presentert er passert, så vil oppføringen bli fjernet fra kalenderen. Se: Enhetsdata >> Kalender.

Nyhetsbrev e-post

Lokale nyhetsbrev
Nyhetsbrev er en måte å sende ut oppdatert informasjon fra lokallaget om Venstres aktiviteter. Nyhetsbrevet sendes ut på e-post. Publikum kan melde seg på de nyhetsbrevene du har aktivisert, og de kan melde seg av når de er lei av å motta brev. I funksjonen kan du også legge ved de siste nettsakene som du har publisert på lokallagets hjemmeside.

Ta kontakt med [email protected] eller [email protected] for tilgang.

Arkiv www.venstre.no

Lokal tematagging
Alle artikler du skriver kan du "tagge" eller "merke" med politiske tema. Dersom du "tagger" saker, får publikum mulighet til å sortere artikkel-arkivet etter tema. På denne måten blir det lettere å finne fram i de sakene du har laget. Søkefunksjonen er også forbedret, slik at publikum bl.a. kan søke utelukkende i nettsidene til Haugesund Venstre i stedet for alle sider på www.venstre.no.

Del artikler fra www.venstre.no med vennene dine på Faceboook.

Tips og deling
I bunnen av alle artikler eller oppslag på www.venstre.no ligger det en ikon-rekke med ekstra funksjonalitet. Her finner du bl.a. "Del og tips". Dette innebærer at publikum kan velge å dele artikkelen med sine venner via e-post, Facebook og andre sosiale nettverk. Dette er en meget viktig funksjonalitet fremover mot valget, slik at man på en enkel måte deler politiske budskap med sitt nettverk.

Google søk www.venstre.no

Søkemotoroptimalisering (Google)
Flere og flere treff på Venstres nettside kommer fra søkemotorer som Google. Ved hjelp av ekstern samarbeidspartner (søkemotoroptimalisering fra Metronet) har vi brukt mye tid på å tilpasse www.venstre.no best mulig opp mot søkemotorene. Vi ser allerede effekten av dette gjennom flere besøk. Lokallag kan også gjøre forbedringer her: Viktigst er å bruke presentasjonsfeltet riktig. Det har bl.a. Haugesund Venstre gjort med følgende tekst: "Haugesund Venstre er byens eneste liberale parti. Vi arbeider for en liberal og radikal politikk som setter mennesket i sentrum. Vi ønsker en politikk som på alle områder gir mer til dem som trenger det mest."

Målform
Lokallag som vil ha nynorsk målform på nettsidene kan velge dette under “enhetsdata” i publiseringssystemet.

Emnesky på venstre.nlo

Foto: Venstre

Emnesky
En emnesky eller “Tag Cloud” er en visuell måte å vise omfanget av spesielle tema på Venstres nettsider. Enkelt sagt viser den omfanget av spesielle tema på nettstedet. Størrelsen på ordene avhenger av hvor mange artikler på www.venstre.no som er “tagget” med f.eks. “miljø”. Emneskyen er lagt ut på forsiden og alle fylkessidene.

Mozilla Firefox

Foto: Mozilla

Annen informasjon
Fortsatt er Mozilla Firefox anbefalt nettleser for redigeringsverktøyet. Tester viser at Opera også fungerer. Explorer og Safari (en vanlig Mac-leser) gir deg som regel trøbbel.

Selve nettsidene www.venstre.no er naturligvis tilpasset alle nettlesere, selv om det er mindre forskjeller fra nettleser til nettleser. Valget av Mozilla Firefox som anbefalt nettleser for redigeringsverktøyet har gjort at vi har spart mye tid under selve programmeringen.

mvh Steinar Haugsvær
Informasjonssjef