Venstre sier nei til skolenedleggelser i 2009

For Venstre, som har hatt skole som ett av våre prioriterte områder denne perioden, er det ikke aktuelt å legge ned skoler i Trondheim i løpet av 2009, slik rådmannen har foreslått. – Det vil være uansvarlig å vedta nedleggelse av en skole allerede på budsjettmøtet i desember, sier Erling Moe til Adresseavisa den 27. oktober.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Bispehaugen skole er en av de ni skolene som nå er truet av nedleggelse.

Foto: Trondheim kommune

Rådmannen i Trondheim har som kjent lagt fram et høringsforslag til endringer i skolestrukturen i Trondheim. Her er flere skoler foreslått nedlagt, det gjelder sentrumsskolene Berg, Bispehaugen, Kalvskinnet, Lilleby og Singsaker, samt Breidablikk, Rye, Okstad og Solbakken skole. En av disse kan bli vedtatt lagt ned allerede innen skolestart neste høst, og to til i 2010.

Venstre er villige til å diskutere skolestruktur, men mener rådmannens høringsnotat er mangelfullt og uferdig, og at det legges opp til en saksgang der ting skjer i gal rekkefølge. Erling Moe sier til Adresseavisen at høringsforslaget “kun handler om faktorer som kostnadseffektivisering, utnyttelsesgrad og anslag for befolkningsutvikling i skolekretsene”. Han vil også at faktorer som pedagogikk, skolens rolle i nærmiljøet eller langsiktige vurderinger av skolestrukturen skal drøftes og være med i vurderingen.

Erling Moe

Foto: TK

Videre sier Moe til avisa at det for Venstre neppe er aktuelt å stemme for nedleggelser – uansett. – Vi hadde et ambisiøst skoleprogram som fanesak før valget, og da må vi prioritere skolen i alle saker, avslutter Moe.

Venstre håper nå at det rødgrønne flertallet heller ikke går inn for nedleggelser i 2009, men at de er villige til å bruke litt tid på å lande på en avgjørelse. For at de ulike lokalmiljøene skal bli hørt, er det også viktig at prosessen ikke går for fort frem. Flere Venstrefolk har til nå deltatt på møter og aksjoner på ulike skoler som er nedleggingstrua. Moe var selv på et møte på Berg skole, som du kan lese mer om her. – Vi setter stor pris på engasjementet i nærmiljøene, og vi håper dette vil bidra til at flertallet ikke hastebehandler en så viktig sak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**