Gjør yrkesfagene mer attraktive!

– Det er positivt at statsråd Aasland varsler en egen kompetansemelding, men hovedprioriteringen fremover bør være å gjøre yrkesfagene mer attraktive for både elever og arbeidsgivere. Løsningen er ikke å sluse flest mulig inn på universiteter og høyskoler, slik jeg oppfatter at statsråd Aasland tar til orde for, sier Venstres utdanningspolitiske talsmann Odd Einar Dørum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

 Odd Einar Dørum er bekymret over frafallet i videregående opplæring.

Odd Einar Dørum er bekymret over frafallet i videregående opplæring.
Foto: Frode Fjeldstad

Dørum deler statsråd Aaslands bekymring med hensyn til de ufaglærtes plass i det norske arbeidsmarkedet i tiden som kommer. Han mener det er viktig med en egen utredning som kan skissere forskjellige scenarioer, og påpeker at det er nødvendig å være føre var med hensyn til tiltak som kan bidra til at også denne gruppen vil fortsette å være relevant i arbeidsmarkedet. Frafall innenfor yrkesfagene er en av de store utfordringene, mener Dørum.

Behov for yrkesfaglig kompetanse
– Frafallsproblematikken innenfor utdanningssektoren er en av de store utfordringene Norge står overfor i tiden som kommer, og vi vet at frafallet er størst på de yrkesfaglige studieretningene. Derfor må vi primært sette inn tiltak innenfor disse utdanningsløpene. Venstre har tatt til orde for en egen reform for å gjøre yrkesfagene både mer relevante for elevene og mer attraktive for arbeidsgiverne, sier Dørum.

– Det er ikke nødvendigvis et mål at alle for enhver pris skal gjennomføre høyere utdanning. Vel så viktig vil det være at yrkesfagene gjenvinner sin relevans i samfunnet. Denne kompetansen er det behov for i arbeidsmarkedet, understreker Dørum.

Bør skrinlegge allmenn studieforberedende kompetanse
– Jeg håper i denne forbindelse at Aasland velger å skrinlegge ett av forslagene fra flertallet i det såkalte Karlsen-utvalget, som har tatt til orde for at alle videregående utdanningsløp skal gi rett til opptak innenfor høyere utdanning. Et slikt forslag vil bidra til å bygge ned respekten for kunnskap, motvirke en nødvendig opprustning av yrkesfagene og svekke kvaliteten på høyere utdanning, sier Dørum, som viser til at dette forslaget også er nedfelt i Soria Moria-erklæringen og at debatten gikk høyt rundt dette ved årsskiftet 2005-2006.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**