Endring av skolestrukturen forebyggende arbeid?

Kommunestyret har bestemt at formannskapet skal ha ansvar for å gå gjennom fremtidig organisering av skoler og barnehager. Bakgrunnen er kommunens svært dårlige råd, og målet er å redusere kostnadene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Albert Åberg

Foto: alfons.se

Livsløpskomiteen foreslo for Kommunestyret at det skulle brukes 50.000 kroner til å besøke andre kommunder og motta besøk fra andre kommuner i forbindelse med arbeidet. Pengene skulle tas av de 150.000 kronene som var avsatt i 2008-budsjettet til forebyggende arbeid for barn og unge.
Da budsjettet for 2008 ble behandlet i fjor høst, foreslo Venstre å opprette en heltidsstilling som ungdomsarbeider, som en del av det forebyggende arbeidet for barn og unge. Andre partier ville også gjerne drive forebyggende arbeid, bl.a foreslo Senterpartiet å opprette en stilling som hjemmekonsulent. Det førte til et kompromissforslag, og i det endelige budsjettet var alle enige om at det skulle settes av 150.000 kroner til forebyggende arbeid for barn og unge.
Venstres Line Mørch var blant dem som gikk sterkt imot Livsløpskomiteens forslag. Ikke med sin beste vilje kunne hun se at en gjennomgang av skolestrukturen av økonomiske hensyn var forebyggende barne- og ungdomsarbeid. Hun mente at besøk til og fra andre kommuner hadde vi dessverre ikke råd til, vi fikk bruke andre måter å bli kjent med andres erfaringer på. Hun sa også at hun var skuffet over at livsløpskomiteen ennå ikke hadde kommet med et forslag til hvordan pengene kunne brukes, når vi vet at behovet for forebyggende arbeid er kjempestort, og mulighetene burde være åpenlyse.
Venstre fikk med seg 22 av 24 representanter på forslaget om å gå imot bevilgningen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**