Sosialistisk symbolpolitikk rammer de små familieeide bedriftene

Ap, SV og Sp brukte forrige uke sin flertallsmakt til å trumfe gjennom et hastevedtak i Stortinget for å skjerpe arveavgift for private eiere i næringslivet. Det skjer som en symbolkamp for utjevning og mot “de rike”, men er et alvorlig angrep på verdiskaping og arbeidsplasser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Familiebedrifter utgjør svært ofte den milde formen for kapitalisme. De er stabile gjennom gode og dårlige tider og har andre mål enn det “fjernstyrte” eierskapet. Familieeierne jobber sammen med sine ansatte, følger barna til samme barnehage og deltar i de samme lokale foreningene. Denne formen for langsiktig, stabilt, godt norsk eierskap, ønsker Venstre mer av, ikke mindre, som stortingsflertallet.

Vi burde stimulere flere til å satse på norske arbeidsplasser og bedrifter framover. Alltid i en nedgangskonjunktur vil bedrifter være mer utsatt og arbeidsplasser komme i spill. Vi får oppbrudd i økonomien hvor nye jobber og nye bedrifter må etableres. Da trenger vi norske eiere som har penger til å klare seg gjennom nedgangstider, og til å investere. Sosialistisk symbolpolitikk er det siste vi trenger i en slik situasjon.

Sindre Westerlund Mork
Leder i Østfold Venstre