Bompenger i Sarpsborg

Det er med stor interesse at jeg nå leser i SA at de andre politiske
partiene tar til orde for bompenger over Sarpebrua.
Jeg minnes tiden fra valgkampen i fjor høst, da var det kun Sarpsborg
Venstre som turte å nevne dette som et alternativ.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Jeg synes det er fint at andre partier kommer etter og ser nytten av å tenke nye alternativ med tanke på trafikkavviklingen.

Det som bekymrer meg mer er at Sarpsborg Kommune ikke ønsker å gå inn i et samarbeid med Fredrikstad Kommune når det gjelder bomring. Hvis Fredrikstad innfører bomring uten samarbeid med Sarpsborg, hva skjer da med alle de som bor her og jobber i Fredrikstad, jo de er med på å finansiere veinettet i nabokommunen, eller hva med de som bor på Årum, skal de betale to ganger for å dra til Sarpsborg for å handle eller dra på jobb!

Det beste alternativet hadde vert en ytre nedre glommaring som hadde vert rettferdig for alle innbyggere/ arbeidere/ skoleelever/ uføre/ eldre m.f. Samtidig som en yttre bomring for nedre glommaringen hadde bidratt til restaurering av et allerede sprengt veinett, så kunne også litt av midlene gått til billigere kollektiv trafikk for innbyggerne.

Uansett det skal bli artig å følge utviklingen framover, i og med at de Rød-Grønne nå kaster seg inn i kampen for bomring, etter at de under valgkampen lovde sine velgere å ikke ta opp denne saken i den perioden vi nå er inne i.

En ytre bomhilsen fra
Stener A Enger