– Venstre vil at ti prosent av de reisende i Norge skal være på sykkel innen 2020. Trondheim ligger på over ti prosent, det gjorde de i alle fall tidligere, så dette er mulig, sier nestleder i Venstre, Ola Elvestuen.
Millioner som gulrot
Venstre går inn for at staten skal kunne gi insentiver i millionklassen til byer som går foran og viser hvordan dette kan gjøres. Summen er ennå ikke tallfestet, men det være en sum som har effekt.
– Det er ikke ett enkelttiltak som kan gjøres her, men mye som må gjøres samtidig. Staten må ha en tydelig målsetning, og samtidig bidra og støtte opp under det som gjøres lokalt. Kommunene og byene har også et betydelig selvstendig ansvar, sier Elvestuen.
I tillegg til flere midler fra staten som gulrot, foreslår Venstre også likebehandling eller favorisering av sykkel med bruk av bil i statlig regelverk, blant annet i forbindelse med kilometergodtgjørelse.
Ifølge nestlederen er dette forslaget et ledd i få ned CO2-utslippene, men først og fremst for å lage et bedre lokalmiljø og et bedre offentlig rom.
For lett å ikke satse
– Det er litt for lettvint å skylde på at i Norge er det annerledes værforhold og topografi. Det er litt for lett å ikke satse på sykkel. Men potensialet i Norge er mye større enn det vi har tatt ut i dag. Det er ikke nok å bare si at dette er et lokalt ansvar, det krever et nasjonalt lederskap, sier Elvestuen.
– Veldig positivt forslag!
– Drammen Venstre mener staten må sterkere på banen med tiltak som stimulerer byene til å satse på sykkel. Vi synes dette er et veldig positivt tiltak. Den såkalte belønningsordningen for kollektivtrafikk, var også et venstreforslag og ble satt i gang under samferdselsminister Torild Skogsholm (V). Den utløser penger fra staten når kommunene satser på bedre kollektivløsninger. Nå vil Venstre ha et lignende belønningssystem for byer som satser på sykkel, sier Drammen Venstres Tom Hedalen.
– Får vi flere til å bruke sykkel i stedet for bil, vil det være bra for bymiljøet, bra for klimaet og bra for folks helse, sier Hedalen.