I stortingsvalgprogrammet for neste periode setter Venstre som mål at andelen av reiser med sykkel skal være ti prosent innen 2020. For å få til det, mener Melby staten må sterkere på banen med tiltak som stimulerer byene til å satse på sykkel.
Les om Venstres programarbeid.
Sykkelveier
Den såkalte belønningsordningen for kollektivtrafikk, utløser penger fra staten når kommunene satser på bedre kollektivløsninger. Nå vil Venstre ha et lignende belønningssystem for byer som satser på sykkel.
– Hvis en kommunal satsning på sykkelveier utløser statlige midler, betyr det at vi kan få mye igjen for relativt små investeringer, sier Melby.
Bra for bymiljøet – og helsa
Nestleder Ola Elvestuen har ledet Venstres programarbeid, der forslaget om belønningsordnning for sykkel er lagt fram.
– Vi vil at dette skal være en stimulans for kommuner og fylkeskommuner til å satse på utbygging av et sammenhengende sykkelveinett. Vårt mål er at andelen av reiser med sykkel skal være ti prosent innen 2020. Får vi flere til å bruke sykkel i stedet for bil, vil det være bra for bymiljøet, bra for klimaet og bra for folks helse. Sykkelsatsing er kjempeviktig. Her kan vi oppnå minst like mye som ved økt kollektivbruk, sier Elvestuen.
Bedre tilrettelegging
Nordmenn bruker sykkelen på fem prosent av turene til jobben. I Sverige skjer 12 prosent av jobbreisene på sykkelsetet, mens andelen i flate Danmark er 18 prosent.
– I Trondheim er det tilsvarende tallet 8,5 prosent, og selv om dette er høyt i nasjonal sammenheng, viser sammenligningen med våre naboland at vi har mye å gå på. Potensialet for økning er stort, men da trenger vi bedre tilrettelegging, bedre drift og vedlikehold og utbygging av et helhetlig sykkelvegnett, sier bystyrerepresentant Guri Melby.
Belønningsordning for sykkel
Det var Venstre med daværende samferdselsminister Torild Skogsholm som innførte belønningsordningen for kollektivtrafikken. Nå foreslår Venstre en tilsvarende ordning for sykkeltrafikken. I tillegg til flere midler fra staten som gulrot, foreslår Venstre også likebehandling eller favorisering av sykkel med bruk av bil i statlig regelverk, blant annet i forbindelse med kilometergodtgjørelse.
– Disse forslagene er et ledd i få ned CO2-utslippene, men først og fremst for å lage et bedre lokalmiljø og et bedre offentlig rom, avslutter Guri Melby.