Stavangerbudsjett med utfordringer og muligheter

Venstre er delvis fornøyd med Stavangerbudsjettet som lagt fram i formiddag.
—Omstillingen som varslet for skolen på 9 millioner er den største utfordringen, sier Venstres gruppeleder Per A. Thorbjørnsen. På inntektssiden virker skatteanslaget svært offensivt. Det er mulig at det må tas høyde for en reduksjon, grunnet usikkerhet i den generelle økonomiske utviklingen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Rådhuset i Stavanger

Foto: Venstres bystyregruppe i Stavanger

Rådmannens forslag til Handlings- og økonomiplan ble lagt fram i bystyresalen i formiddag. Hent hele forslaget her >>
Budsjettet er preget av at administrasjonen forvalter den økonomiske politikken i tråd med de politiske signalene som gis og at tiltakene samsvarer med de vedtakene som gjøres politisk.

Budsjettet viser bedre økonomiske inntektsprognoser enn fryktet etter regjeringens forslag til kommuneproposisjon. Regjeringens endringer av inntektsystemet og bortfall av selskapskatten gir Stavanger kommune reduserte rammer. —Regjeringen har imidlertid gitt å en kompensasjon i form av 31 millioner ekstra, i et såkalt inntektsgarantitilskudd. Dette gjør situasjonen bedre enn fryktet, sier Thorbjørnsen.

Per Thorbjørnsen

Foto: Frode Kleppe

-Det er også usikkerhetsmomenter knyttet til inntektssiden. Venstre driver en ansvarlig økonomisk politikk, vi må derfor bruke tiden fram til bystyrets behandling til å se nøye på realismen i de skatteinntektene rådmannen har forespeilet.
Rådmannen presenterte en forventet økning i skatteinngangen fra 2008 til 2009 på 8 %. —Vi kan ikke lukke øynene for at usikkerheten i den globale økonomien også vil kunne ramme Stavanger kommune. Det krever at vi tenker nøye igjennom hvilke politiske grep som er riktige.
-Det er noen store utfordringer for Venstre. På driftssiden er vi ikke tilfreds med at skolebudsjettet reduseres med 9 millioner. På investeringssiden er 5 millioner for lite til kjøp av boliger for vanskeligstilte, samt at vi trenger en gjennomgang av framdriften for nye bofelleskapene /psykiatri, sier Thorbjørnsen.

Venstre i Stavanger legger som vanlig opp til en omfattende budsjettdiskusjon i partiet. Bystyregruppen møtes fredag 31 oktober og lørdag 1. november for å beslutte hva som skal være Venstres holdning til Handlings- og økonomiplanen. —Jeg håper mange partimedlemmer også i år benytter anledningen til å delta i drøftingene sammen med bystyregruppen, sier Thorbjørnsen.

Venstremedlemmer kan melde seg på til samlingene her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**