E39 må planlegges på ny

Venstre foreslo å be Statens vegvesen revidere de overordnede planene for E39 gjennom Stavanger før det fremlegges nye reguleringsplaner, da Kommunalstyret for byutvikling fikk en orientering om veiprosjektet torsdag. — Vi blir bedt om å fortsette en planlegging som er stykkevis og delt, til tross for at vegvesenet selv sier de overordnede planene må gjennomgås. Det blir lite fornuftig, sier Helge Solum Larsen som er nestleder i byutvikling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Solum Larsen mener at vegvesenet burde bruke den varslede plangjennomgangen til å finne løsninger som reduserer belastningene stamvegen vil gi for mennesker og miljø.

E39 Tasta

Foto: Statens vegvesen

Det innrømmes i saksforelegget at stamveien gjennom den korte Eiganestunnel og Tasta bydel ikke er planlagt sammenhengende. Dette har vært noe av kritikken på planleggingen Venstre har framført tidligere.
Traseen for stamveien E39 fra Schancheholen til Randaberg kommunegrense er fastlagt i to kommundelplaner. Plan 118k fra 2005 omfatter strekningen fra Schancheholen t.o.m. krysset ved Smiene. Plan 117k fra 2003 omfatter strekningen etter krysset med Eskelandsveien til Randaberg kommunegrense. Det mangler kommunedelplan for strekningen mellom der plan 2236 E39 Eiganes slutter og Eskelandsveien.

I saksforlegget beskrives de endrede forutsetningene:
"Etter godkjenning av disse kommunedelplanene er det kommet nye/endrede tekniske forutsetninger som må legges til grunn for utforming av stamveger. E39 planlegges nå med gjennomgående 4-felt fra Ålgård i sør og t.o.m. Rogfast i nord. E39 inngår i det såkalte "Trans-European Road Network" (TERN), og utformingen skal tilfredsstille EU—direktiv 2004/54/EF om minstekrav til sikkerhet i vegtunneler. De nye bestemmelsene er gjort gjeldende også for riksvegnettet. Det foreligger nye vegnormaler, Statens vegevesens håndbok 017 veg og gateutforming og håndbok 021 vegtunneler, som skal benyttes i det videre planarbeidet. Oppfølging av kommunedelplanene må derfor tilpasses de nye kravene."

Statens vegvesen la også fram støyberegninger og en skisse for kulvert forbi Tasta skole. Dette har Stavangerpolitikerne bedt om lenge. Støyberegningene viser dramatiske konsekvenser for Tasta skole, selv om noe av dette kan bedres gjennom bygging av en kulvert, vil likevel skolens uteområder bli hardt rammet. Støynivået i friområdet ved Stokkavatnet blir også til betydelig sjenanse.
Vegvesenet klargjør at de ikke tar stilling til om kulvert vil bli foreslått. Kostnadene estimeres foreløpig til rundt en kvart milliard.
-Det ville vært interessant å få en samlet økonomisk oversikt for hele veianlegget sammen med alle nødvendige avbøtende tiltak, sier Solum Larsen. Statens veivesen deler opp prosjektet i korte strekninger og viser ikke fram alle ekstrakostnadene. —Hadde vi fått slike tall er det grunn til å tro at det hadde tvunget fram de alternative måtene å bygge stamvegen.
Venstre har gjennom hele planprosessen anbefalt den lange Eiganestunnelen som ikke berører bolig- og friområder så negativt som prosjektet Vegvesenet holder på med.

Venstres forlag til vedtak i orienteringssaken om E39:

“Statens vegvesen må gjennomgå og oppdatere kommunedelplanene for E39 gjennom Stavanger før enkeltstrekninger blir behandlet gjennom reguleringsplaner. Alle forhold som ikke er i overenstemmelse med regelverket som nå gjelder, må belyses samlet.
Nødvendige avbøtende tiltak skal inngå i ny oppdatert plan med oppdaterte kostnader inkludert i kostnadene for veianlegget. Alternative løsninger vist i behandlingen av kommunedelplan 118k for Eiganestunnelen, vurderes på ny.”

Forslaget ble avvist av flertallet som valgte å ta saken til foreløpig orientering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**