SV og Venstres flyktning-ja nedstemt

Flertallet i formannskapet stemte onsdag for å utsette avgjørelse i saken om å bosette 70 flyktninger i 2009 til budsjettbehandlingen. — Jeg er skuffet over flertallets nøling og hadde håpet at det etter høstens debatt ville vært større stemning for å delta i det ordføreren selv har beskrevet som en nasjonal dugnad, sier Boye Bjerkholt, leder i Skedsmo Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Mennesker

Foto: Microsoft

Inkluderings-og mangfoldsdirektoratet (IMDi) skal neste år bosette 8200 nye flyktninger som har fått lovlig opphold i Norge og som venter på å få lov til å flytte ut av statlige mottak. I henvendelsen til Skedsmo bes kommunen ta imot 35 flere flyktninger enn man tidligere har forpliktet seg til. Blant disse 35 nye skal det også være fem enslige mindreårige.

— Dette handler ikke om innvandringspolitikk, men om integrering. Dette er mennesker som uansett skal bo i Norge. Om Skedsmo sier nei til IMDis anmodning, er alternativet for disse 35 menneskene opphold på statlig mottak. Ingen er tjent med at mennesker som ønsker å ta seg jobb eller utdanning og som vil ta del i samfunnet i sitt nye hjemland, blir sittende på mottak hvor de tvinner tommeltotter og stanger hodet i veggen. Det er ikke slik vi skaper et velintegrert samfunn, sa Bjerkholt i debatten.

Under debatten ble det også påvist at Skedsmo kommune pga. de statlige tilskuddsordningene faktisk tjener på å ta imot flere flyktninger.

— Dette handler ikke om økonomi, det handler om vilje, konstaterte Bjerkholt.

Forslaget fra SV og Venstre om å si ja til bosetting av 70 flyktninger i 2009, hvorav fem enslige mindreårige, fikk kun to stemmer, mot 11 stemmer (Ap, H, Frp, KrF) for utsettelsesforslaget. Saken kommer opp igjen i kommunestyremøtet 5. november, og da vil SV og Venstre gjenta sitt forslag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**