– Gledelig at sammenslåing skal opp i fylkestingene

Bystyret i Lillesand ble i går orientert om brev fra fylkeskommunene i Vest- og Aust-Agder om at fylkessammenslåing er satt på politisk dagsorden. Det er svært gledelig at denne saken løftes opp, og at bystyrets ønske blir tatt på alvor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Petter Natanael Toldnæs , leder i Lillesand Venstre

I følge pressemeldingen fra fylkeskommunene er det etablert en gruppe bestående av fylkesordførerne, fylkesvaraordførerne, opposisjonslederne og fylkesrådmennene fra Vest- og Aust-Agder fylkeskommuner. Målsettingen er at de to fylkestingene skal få på bordet en saksutredning i april neste år hvor de vil ta stilling til om en skal sette i gang en prosess med henblikk på en sammenslåing.

Bystyret i Lillesand vedtok tidligere i år at kommunen vil vurdere å søke om å bli en del av Vest-Agder dersom saken ikke ble satt på sakskartet i Aust-Agder i løpet av 2008.

– Nå har hjulene begynt å rulle, og vi får en ny debatt rundt spørsmålet om fylkessammenslåing. Etter at regionreformen ble lagt på is, er det naturlig at denne tråden taes opp igjen. Forhåpentligvis vil hele prosessen ende opp med at Agder blir ett. Det er til det beste for samarbeidet, for skattebetalerne og for framtida, sier leder i Lillesand Venstre, Petter Natanael Toldnæs.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**