Venstre vil belønne sykkelbyer!

Selv om sykkelbyprosjektet har vist positive effekter så er det behov for både lengre og større innsats for å fortjene navne “sykkelby” på sikt, sier Sandefjord Venstres leder Marianne Reistveit.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Sandefjords syklister har kåret byen til nr 11 av 20 sykkelvennlige byer gjennom en undersøkelse foretatt av Syklistenes Landsforbund. Derfor er det ingen grunn til å lene seg tilbake og nyte sykkelby-statusen, mener hun. Det er et langt skritt å ta fra å fjerne åpenbare hindre slik man er i gang med nå, til at man gjør det fristende å ta sykkelen. Sandefjord har fortsatt en vei å gå, selv om hun gir prosjektledelsen honnør for planarbeidet innenfor de rådende midlene.

Når kommunen og Statens vegvesen fremla resultater og status i prosjektet Sykkelbyen

SykkelfeltOslo

Foto: Statens vegvesen / Sykkelhåndboka

Sandefjord 2006 — 2009 i bystyresalen sist onsdag, viste dette med all tydelighet at bedre tilrettelegging øker antall syklister. Likevel vil mange gode sykkelprosjekter etter prosjektperioden fortsatt vil være uløst.

Reistveit mener staten må sterkere på banen med tiltak som stimulerer byene til å satse på sykkel. Venstre vil belønne byer som satser på sykkel, og har som mål at andelen av reiser med sykkel skal være 10% innen 2020. Belønningsordningen for kollektivtrafikk utløser penger fra staten når kommunene satser på bedre kollektivløsninger. Venstre vil ha et lignende belønningssystem for byer som satser på syklistene.

Det handler om tilrettelegging for sikkerhet og miljø. Det er et paradoks at det er lettere å parkere bilen enn sykkelen i sentrum av Sandefjord, sier Reistveit. Hun mener spesielt transportsyklisten og jobbsyklisten må prioriteres — de som bruker sykkelen som fremkomstmiddel i den daglige transporten på bekostning av f.eks. bil. Det er her det største potensialet ligger — og også den største gevinsten både på klima og helse. Da må vi gjøre det enklere å sykle enn å bile for flere mennesker — slik er det ikke nå, avslutter hun.

Bakgrunn:
11. plassen i Syklistenes Landsforbunds kåring:
Fakta om belønningsordningen for kollektivtrafikk som ble innført av daværende samferdselsminister Torild Skogsholm (V): . "Belønningspotten" er i dag på 324 mill kr (STATSBUDSJETTET FOR 2009)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**