Venstre ønsker ny tannhelsereform

Av historiske og økonomiske årsaker har tannbehandling og sykdommer i munnhulen vært atskilt fra resten av helsevesenet. Dette ønsker Venstre å gjøre noe med, og ser derfor behovet for en ny tannhelsereform.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Svenskene fikk i løpet av våren 2008 en ny tannhelsereform. Denne reformen reduserte kostnadene drastisk for de svenske pasientene. Den svenske stat fikk som følge av reformen fordoblet sitt årlige tannhelsebudsjett fra tre milliarder kroner til over seks milliarder kroner. Det svenske forslaget tar sikte på å gi lik refusjon for alle aldersgrupper.

Venstre arbeider også med å sidestille tannhelsebehandling med legebesøk, slik at alle kan få refusjon med et egenandelssystem. Som en av verdens rikeste nasjoner har vi råd til dette. Venstre mener det er urimelig at nødvendig behandling av tenner og sykdommer i munnhulen skal behandles atskilt fra andre sykdommer og atskilt fra det offentlige helsevesenet. Tannbehandling er for mange svært dyrt og mange oppsøker ikke tannlege før det er for sent og kostnadene blir derfor unødvendig høye. Dette har Venstre tatt konsekvensene av, og vi arbeider derfor for en ny tannhelsereform.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**