Tapte kamp om stemmerett for 16-åringer

Da halvparten av kommunestyret, inkludert ordførerens dobbeltstemme, sa nei til en forsøksordning med stemmerett for 16-åringer foran øynene til vantro representanter for ungdomsrådet, var det flaut å være voksen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Omsorg, senior, helse

Foto: Microsoft

Venstres forslag om å søke om å delta i forsøksordning med stemmerett for 16-åringer kom endelig til behandling i kommunestyret. Saken startet med at Åsta Evensberget og Vilde Johannesen fra ungdomsrådet fikk ordet. To dyktige, engasjerte og velformulerte representanter for Tvedestrands framtid la fram ungdomsrådets syn. De viste bl.a. til at 16-åringer kan komme i fengsel, de må betale skatt, at seksuell lavalder er 16 år, men de får ikke være med å bestemme. 16-åringer bor fremdeles i Tvedestrand og vet mye om hvordan ting fungerer for ungdom, men 18-åringer har gjerne flyttet hjemmefra og engasjerer seg av den grunn ikke så mye i hva som skjer i byen de akkurat har reist fra.
I debatten videre støttet de fleste politikerne forslaget. Det var to spente ungdommer som fulgte avstemningen. Saken ble avgjort med det mest knepne flertall, 12 mot 12, der ordførerens dobbeltstemme avgjorde. Det var flaut å være voksen, og svare på ungdommenes engasjement med å gi dem en slik nedtur.
Åsta Evensberget sier at de til tross for å ha blitt møtt med dette konservative avslaget, har de ikke mistet kamplysten, snarere tvert imot. Vi kommer heldigvis til å høre mere fra dem!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**