Sykkelvei i Trolldalen og Nordre Frogn nå!

Heidi Resch bruker sterke ord om politikerne i Frogn i Amta 14.10.2008. Det får vi tåle, men det er synd at aksjonen for gang-sykkelvei i Nordre Frogn bruker så mye energi på å aksjonere mot en annen viktig sykkelvei i kommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Venstre tok initiativ til fortgang for vei og sykkelvei gjennom Trolldalen fordi dette vil knytte Drøbak by til det nasjonale sykkelvei-nettet og by på store muligheter for tryggere sykling for både arbeidsreiser mot Ås og for familier på søndagstur på den flotte sykkelveien fra Ås grense. I sykkelplan for Follo har denne veien høyere potensiell nytteverdi enn veien i Nordre Frogn. Derfor bør Frogn kommune kunne mene at begge strekninger er viktige.

Riksvei 152 er prioritert i Oslo-pakke 3. Det har dermed åpnet seg en uventet mulighet til å løse et trafikksikkehetsproblem i umiddelbar nærhet til Drøbak by raskere enn ventet. For Frogn blir det da viktig å bidra til at vår bit av 152 tas så raskt som mulig. Alternativet i planen for Oslo-pakke 3 fra 2010 er dessverre ikke riksveien i Nordre Frogn, men andre deler av 152. Skulle Frogn-politikerne gjort som Heidi Resch vil og sagt nei til dette prosjektet nå, ville det bare ført til opprioritering av veien i Ski eller Enebakk. Det tjener ikke barna i Nordre Frogn.

Slik Venstre ser det, vil en løsning i Trolldalen gjøre det lettere å bruke energi og ressurser på å fremme prosjektet i Nordre Frogn. I vårt innspill i temadiskusjonen om trafikksikkerhet i Miljø- plan og byggutvalget 6.10. leverte Venstre følgende innspill: “I lys av at Statens Vegvesen nå ser ut til å prioritere gang-sykkelvei gjennom Trolldalen, bør rådmannen vurdere om den modellen som opprinnelig ble drøftet for dette tiltaket, med kommunal forskuttering av regulering og evt bygging, kan velges for gang-sykkelvei ved Dal.” Gjennomsnittskommunen i Norge har 32 km sykkelvei med kommunal drift, Frogn har 2 km. Enten-eller er derfor ikke godt nok når det gjelder disse prosjektene.

Venstre vil følge opp forslaget om kommunal forskuttering i arbeidet med handlingsplan og budsjett for 2009. Vi ser gjerne at Heidi Resch bidrar til politisk flertall for en raskere løsning for gående og syklende i Nordre Frogn gjennom å støtte forslaget.

Erik Lundeby
Frogn Venstre