Rogalands Avis` støtte til Bore og Venstre

Venstre-politikeren Thor Bjarne Bore har vunnet en viktig delseier for de av oss som er opptatt av åpenhet og ytringsfrihet, skiver Rogalands Avis på lederplass i dag.
Bystyret sluttet seg enstemmig til Venstres forslag om at meroffentlighet skal gjelde i virksomheter som er knyttet til kommunens eierskap.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Under tittelen “Bore må tas på ordet” skriver Rogalands Avis mellom annet:

Enstemmigheten er oppsiktsvekkende og tvinger Lyse, Forus Næringspark, Kino 1, Stavangerregionen havn og flere andre til å diskutere sin egen åpenhet. Det tas forbehold om forretningsmessige forhold — det er naturligvis ingen som vil forlange at Lyse åpner opp sine forhandlinger der de er i konkurranse med andre i et marked.

Spesielt Lyse vil tjene på å drøfte sin egen meroffentlighet. Selskapet tjener gode penger til eierne sine, de er offensive på alt fra gass og IP-telefoni til fotballavtaler — noe som gjør Lyse til en spesiell maktfaktor. Det offentlige eierskapet av Lyse har ført politikere inn i styrerommet, som igjen fører til spørsmål om hatter, hoder og habilitet. Lyses LNG-engasjement i Tananger er et godt eksempel på en vrien sak som viser hvor ekstremt viktig det er med full åpenhet fra første øyeblikk.

Les hele lederen i Rogalands Avis her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**