Kristiansand er den tredje beste sykkelby i Norge

Syklistenes Landsforening har for første gang gjennomført en større undersøkelse av 20 norske byer for å kartlegge hva brukerne selv synes om det å være syklist i deres egen by. Undersøkelsen viser at tilbudet for de syklende jevnt over oppfattes som heller dårlig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Men Kristiansand Venstre gleder seg over at Kristiansand er rangert som nummer tre av de 20 byene som er vurdert, selv om vi vet der er et stort forbedringspotensial.

Venstre vil ha belønningsordning for sykkel: I stortingsvalgprogrammet for neste periode setter Venstre som mål at andelen av reiser med sykkel skal være ti prosent innen 2020. Som eneste parti går nå Venstre inn for at byer som er flinke til å legge til rette for at flere kan sykle i stedet for å ta bil, skal belønnes med millioner fra staten. Det var Venstre med daværende samferdselsminister Torild Skogsholm som innførte belønningsordningen for kollektivtrafikken. Nå foreslår Venstre en tilsvarende ordning for sykkeltrafikken.

– Venstre mener staten må sterkere på banen med tiltak som stimulerer byene til å satse på sykkel. Den såkalte belønningsordningen for kollektivtrafikk, utløser penger fra staten når kommunene satser på bedre kollektivløsninger. Nå vil Venstre ha et lignende belønningssystem for byer som satser på sykkel ,sier Dag Vige.

– Får vi flere til å bruke sykkel i stedet for bil, vil det være bra for bymiljøet, bra for klimaet og bra for folks helse, sier Dag Vige

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**