Nå vil Venstre innføre en bysykkelordning i Lillestrøm, og de vil ha med seg staten i et nasjonalt krafttak for sykkelen.
Paddeflate Lillestrøm er perfekt for sykling, men det er mye vi kan gjøre for at sykkelbyen skal bli enda mer tilgjengelig for folk flest. Selv om Lillestrøm nå er sykkelby nummer én, så mangler vi en bysykkelordning. Med de positive erfaringene som andre byer har å vise til, skulle det bare mangle at Norges beste sykkelby fikk sin egen bysykkel, mener Bjerkholt.
I utkastet til nytt stortingsvalgprogram, går Venstre inn for å opprette en nasjonal belønningsordning for sykkel. Byer som er flinke til å legge til rette for at flere kan sykle i stedet for å kjøre bil, skal belønnes med millioner fra staten. Det var Venstre med daværende samferdselsminister Torild Skogsholm som innførte belønningsordningen for kollektivtrafikken. Nå foreslår Venstre en tilsvarende ordning for sykkeltrafikken.
Venstre mener staten må sterkere på banen med tiltak som stimulerer byene til å satse på sykkel. Den såkalte belønningsordningen for kollektivtrafikk utløser penger fra staten når kommuner og fylker satser på bedre kollektivløsninger. Nå vil Venstre ha et lignende belønningssystem for byer som satser på sykkel, utdyper Bjerkholt.
Han ser bare fordeler ved å satse offensivt på sykkel.
Får vi flere til å bruke sykkel i stedet for bil, vil det være bra for bymiljøet, bra for klimaet og bra for folks helse, avslutter Bjerkholt.