Ønsker debatt om bruk av vektere

Venstres Ketil Kjenseth stilte spørsmål til fylkesordføreren i fylkestinget 21. oktober.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Bakgrunnen for spørsmålet er Gjøvik videregående skoles innleie av vekter i anledning flere voldsepisoder ved skolen i høst.

Kjenseth ønsket blant annet å få svar på om det har skjedd tidligere at fylkeskommunen har leid inn vektere ved en skole, og om fylkesordføreren akter å sende regningen for politiets egentlige oppgave videre til Vestoppland Politidistrikt.

– Dette er en sak med flere sider, sier Kjenseth. I enkelte tilfeller kan det være rett av en skole å leie inn vekter. Den spesielle situasjonen ved Gjøvik videregående skole var trolig et slik tilfelle, sier Kjenseth. Den andre siden av saken, og som jeg ønsker debatt om, er den mer prinsippielle. Hvilken terskel skal det offentlige ha for å “overprøve” Politiets prioritering. Og skal offentlige etater bidra til den voldsomme økningen som skjer i bruk av vektertjenester i samfunnet? Kjenseth etterlyser en politisk debatt om dette både i kommuner, fylkeskommuner og på Stortinget.

– Jeg ønsker ikke et samfunn der lommeboka, uansett om den er privat eller offentlig, skal bestemme tiltak for å skape trygghet i hverdagen.

– I Gjøvik har vi nå vektere i 5 boligområder. Disse er leid inn uten at kommuestyret har hatt noen debatt om dette er riktig tiltak å sette inn. Innleie av vekterne er formelt foretatt av Gjøvik Boligbyggelag, på vegne av Gjøvik Boligstiftelse – som er eid av Gjøvik kommune. I stedet for å sette inn vektere for å passe på narkomane, som egentlig er saken, så ønsker vi å sette inn positive tiltak som bokollektiver med boveiledning, aktivitetstiltak og arbeidstreing – spesielt for de som har gått igjennom avrusing, sier Kjenseth.

Kjenseth spørsmål og fyleksordførerens svar finner du her:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**